logo
blog cover

از انبارهای هوشمند چه می‌دانید

5 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

وقتی که صحبت از انبار و انبارداری به میان می‌آید، آنچه در ذهن ما شکل می‌گیرد ساختمان یا ساختمان‌هایی است بزرگ با قفسه بندی‌های متعدد که در جای جای آن کالاها و محصولات در حال دسته‌بندی و آماده‌سازی هستند و کارگران و نیروی انسانی بسیاری سعی دارند به روند انجام کار در آن سروسامان بدهند. تصوری که تا حد زیادی درست است اما در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد؛ چرا که هوشمندسازی به سرعت در حال دربرگرفتن بخش‌های مختلف صنعت زنجیره‌ی تأمین کالا و لجستیک است. این تغییر پای انبارهای هوشمند را به کسب‌وکارها باز خواهد کرد و تصورات ما از انبار و انبارداری به شدت عوض خواهد شد. همراه باشید تا بگوییم انبار هوشمند چیست و چرا بسیاری از کسب‌وکارهای دنیا در حال رفتن به سوی این نوع از انبارداری هستند.


انبار هوشمند چیست

انبار هوشمند ساختمان بزرگی برای ذخیره‌ی مواد اولیه و کالاهای تولید شده است با این توضیح که عملیات انبارداری در آن، توسط ماشین‌آلات و رایانه انجام می‌شود و انسان‌ها دخالت بسیار کمی در اداره‌ی آن دارند. عملیات انبارداری که شامل شناسایی و دریافت سفارشات، شمارش و ذخیره‌ی محصولات، به خاطر سپردن مکان بعدی آ‌ن‌ها و ارسال این سفارشات به مکان صحیح می‌شود، در انبارهای هوشمند به طور خودکار انجام می‌پذیرد. موفق‌ترین انبارهای هوشمند تقریباً کل عملیات و جابه‌جایی کالا، از بخش تأمین کالا تا رسیدن محصول به دست مشتری را به طور خودکار و با درصد خطاهای ناچیز انجام می‌دهند.

انبارهای هوشمند با الهام از کارخانه‌های هوشمند ساخته می‌شوند و اساس کارشان ایجاد یک محیط داده محور است. این انبارها از فناوری‌های مختلف خودکار و به هم پیوسته، برای ایجاد محیطی تکنولوژیکی استفاده می‌کنند که در آن کالاها و درخواست‌ها می‌توانند به صورت خودکار دریافت، مرتب‌سازی، سازماندهی، شناسایی و برای حمل و نقل آماده شوند. این همکاری بین فناوری‌های مختلف، به کارگران انبار اجازه می‌دهد تا ضمن کاهش تعداد خطاهای رخ داده، تعداد کارگران نیروی انسانی مورد نیاز در یک انبار را کاهش دهند و در عین حال بر میزان بهره‌وری‌، کیفیت و کارایی آن را بیفزایند.


فرایند انجام کار در یک انبار هوشمند

افرایند انجام کار در یک انبار هوشمند به این صورت است که، سفارشات به طور خودکار توسط انبارهای هوشمند دریافت می‌شوند و سیستم موجود بودن محصولات درخواستی را بررسی و تأیید می‌کند. سپس لیستی از اقلام را برای تحویل، به یکی از ربات‌های سیستم ارسال می‌کند و این ربات محصول را آماده، به کارگران برای بسته‌بندی تحویل می‌دهد. انبارهای هوشمند برای انجام کارآمد کارهای مختلف باید چابک، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر باشند و قابلیت مشاهده داده‌ها را به مدیران کسب‌وکارها بدهند.


تکنولوژی‌های مورد استفاده در یک انبار هوشمند

انبارهای هوشمند برای انجام کارهای خود بیشتر به فناوری‌های رباتیک، اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) متکی هستند تا از طریق آن‌ها بتوانند وظایف خود مانند مدیریت موجودی کالا و قرار دادن محصولات در جایگاه‌های مختلف در انبار را انجام دهند. 


سایر اجزای مهم یک انبار هوشمند عبارتند از:

• سیستم شناسایی امواج رادیویی (RFID)

• تکنولوژی‌های پوشیدنی

• حسگرها

• سیستم‌های مدیریت انبار (WMS)

 

ربات‌ها

ربات‌های مورد استفاده در انبارهای هوشمند، اغلب شبیه Roombas یا جاروبرقی‌های رباتیک هستند. این ربات‌ها با استفاده از تحویل فیزیکی کالاهای درخواست شده به کارگران انسانی بخش بسته‌بندی، فرایند انجام کار را به سمت خودکار شدن می‌برند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا همان چیزی است که به ربات‌ها‌ی موجود در سیستم انبار هوشمند اجازه می‌دهد تا با سایر فناوری‌های لازم در انبار ارتباط برقرار کنند و وظایف خود را انجام دهند.

هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی در انبارها برای افزایش بهره‌وری و به حداقل رساندن خطاها استفاده می‌شود. ربات‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی، محصول مورد نظر را به کارآمدترین شکل ممکن از میان دیگر محصولات پیدا و آن را در کمترین فضای ممکن، بسته بندی کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با استفاده از نوع، اندازه، وزن و تعداد محصولات سفارش داده شده، بهترین نوع جعبه را برای یک محموله‌ی خاص تعیین کند.

RFID

RFID به انبارداران این امکان را می‌دهد تا به جای ردیابی محصولات از طریق اطلاعات موجود روی کاغذ، این کار را با استفاده از برچسب‌های دیجیتال انجام دهند. یکی از این انواع برچسب‌های دیجیتال، RFIDها هستند که در آینده‌ای نزدیک در انبارهای هوشمند، جای بارکدها را می‌گیرند. برای خوانده شدن بارکدها، باید آن‌ها را دقیقاً مقابل دستگاه‌های خواننده بارکد قرار داد تا خوانده شوند اما حسگرهای RFIDها به محض اینکه روبروی اسکنرهای RFID قرار می‌گیرند، اطلاعات را به دستگاه خواننده منتقل می‌کنند. هماهنگی RFIDها با تکنولوژی‌های پوشیدنی و حسگرها، این امکان را در اختیار مدیران انبار قرار می‌دهد تا در لحظه، از پیشرفت و موقعیت مکانی کالاها در انبار باخبر شوند.

تکنولوژی‌های پوشیدنی

تکنولوژی‌های پوشیدنی به کارگران انبار کمک می‌کند تا بتوانند به طور مداوم در انبار حرکت کنند و از طریق لباس‌هایی که پوشیده‌اند، به طور پیوسته از وضعیت انبار داده‌های لازم را به دست بیاورند. این تکنولوژی‌های پوشیدنی به همراه حسگرهای موجود در انبارهای هوشمند، به مدیران کمک می‌کنند تا بتوانند بر کل عملیات انباردهی نظارت داشته باشند و از روند درست انجام کارها اطمینان حاصل کنند.

سیستم‌های مدیریت انبار

سیستم‌های مدیریت انبار (WMS مخفف Warehouse Management System)، عملیات‌های انجام شده در انبار را به صورت روزمره ردیابی می‌کنند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار مدیران قرار می‌دهند. آن‌ها نیز با استفاده از این داده‌ها درباره‌ی کارایی فرایندهای انجام کار و مناطقی که می‌توان روند انجام کار را در آنجا بهبود بخشید، تصمیم گیری کنند. از آنجایی که بیشتر سیستم‌های مدیریت انبار، داده‌های زمان واقعی را جمع‌آوری می‌کنند و گزارش‌هایd تصویری به مدیران ارائه می‌دهند، می‌توان از آن‌ها برای شناسایی آسیب پذیری بخش‌های مختلف عملیات یا مشکلات آن استفاده کرد.


مزایای انبار هوشمند

هدف از ایجاد انبار هوشمند ارائه‌ی دید به موقع به شرکت‌ها، امکان بهینه‌سازی فرایندها و توانایی ایجاد تغییرات فوری برای بهبود سرعت انجام کار است. انبارهای هوشمند می‌توانند بیشتر خطاهای انسانی را برطرف کرده و باعث افزایش ایمنی در سطح انبار شوند. به طور کلی، مزایای اصلی انبار هوشمند شامل توانایی آن در صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی شرکت، افزایش سود و افزایش سطح رضایت مشتریان می‌شود.

به دلیل افزایش میزان خریدهای اینترنتی و نیاز روز افزون به مدیریت دقیق موجودی کالا، وجود انبارهای هوشمند اهمیت و سودآوری بیشتری پیدا کرده است. قابلیت مشاهده داده‌ها توسط سیستم‌های انبار هوشمند، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان کاهش موجودی انبار را مدیریت کرد و از این طریق انجام خدمات به مشتری را بهبود بخشید، میزان رضایت او را افزایش داد و در نهایت باعث افزایش وفاداری او و تقویت برند شد.


آینده‌ی انبارهای هوشمند

انبارهای هوشمند به معنای حرکت از سمت زنجیره‌های تأمین کند، تغییر ناپذیر و واکنش ناپذیر، به سوی سیستم‌های خودکار سریع، دقیق و هوشمند است و انتظار می رود این تغییر ادامه دار باشد. برون سپاری و تسلط چین در تولید، به دلیل مقرون به صرفه شدن تولید کالاها در این کشور، از بین خواهد رفت، چرا که شرکت‌ها با استفاده از سیستم انبار هوشمند می‌توانند هزینه‌های تولیدی را کاهش دهند و فرایند انجام کارها را کارامدتر سازند.

تمایز بین انبار و کارخانه نیز ممکن است از بین برود، زیرا سیستم‌های هوشمند این امکان را ایجاد می‌کنند که شرکت ها به محض تولید محصولات‌شان، آن‌ها را برای مشتریان خود ارسال کنند. ربات‌ها یا ربات‌هایی که با انسان کار می‌کنند، می توانند این امر را محقق کنند و رشد فناوری چاپ سه بعدی نیز به این جریان کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود در همین زمینه، استانداردهایی نیز در مورد چگونگی ارتباط دستگاه‌های اینترنت اشیا و همچنین ذخیره و پردازش داده‌ها تهیه شود.


در انتها

همان طور که می‌بینیم، جهان در ابعاد مختلف در حال تغییر است، فناوری‌های مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتیک و بسیاری دیگر دنیا را به شکلی هوشمند در خواهند آورد و شنیدن عبارت‌هایی مانند خانه‌های هوشمند، فروشگاه‌های هوشمند و سازمان‌های هوشمند در چند سال آینده چندان برایمان عجیب نخواهد بود.

دسته بندی ها:انبار هوشمندانبارهای هوشمندانبارهای هوشمند چیستانبار هوشمند چیستتعریف انبار هوشمند

جدیدترین مقاله