logo
blog cover

لجستیک چیست

5 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

لجستیک از فرایندهای مدیریتی و سازماندهی بسیار قدیمی است که دانش آن از سال‌های دور، از زمان فرمانروایی امپراتوری‌های بزرگ مانند امپراتوری روم بر جهان، به ما رسیده است. مفهومی که هنوز در دنیای پیچیده‌ی امروز کاربرد دارد و روزبه‌روز بر تعداد سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که به این سیستم نیاز دارند، افزوده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید لجستیک چیست و چطور کار می‌کند دارد همراه‌مان باشید تا در این مطلب به سراغ پاسخ این سؤال‌ها برویم.


لجستیک چیست؟

برای پاسخ به سوال لجستیک چیست ، مؤلفه‌های زیادی را باید در نظر گرفت؛ اما اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره‌ای به تعریف لجستیک یا آماد داشته باشیم، می‌توانیم آن را " یک فرایند و سیستم جامع برای برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر انجام درست تبادل اطلاعات و خدمات مربوط به حمل‌ونقل محصول، از مبدأ تا محل مصرف که منجر به رسیدن محصول به دست مشتری می‌شود" تعریف کنیم.

در این فرایند مواد و کالاها، خدمات، پول، اسناد و اطلاعات، در داخل یک زنجیره‌ی تأمین به جریان می‌افتند تا انجام کارها را برای رسیدن به هدف نهایی که جابه‌جایی کالا از نقطه‌ی مبدأ به نقطه‌ی مقصد است، تسهیل کنند. برای انجام این کار لازم است سیستم لجستیک بر ورود و خروج محموله‌ها و کالاها و همچنین فرایند انجام خدمات و توزیع اطلاعات در سرتاسر زنجیره تأمین تسلط داشته باشد و بتواند یک سیستم یکپارچه از اطلاعات، حمل‌ونقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی داشته باشد تا کار به سرعت و با کمترین هزینه به پیش برود. 


لجستیک درون سو و برون سو

هر سیستم لجستیک دو دسته‌ی صلی درون سو و برون سو دارد. دسته‌ی درون سو به بخش‌های مدیریت جابه‌جایی کالا از تولیدکننده به انبار یا خرده‌فروش‌ها و دسته‌ی برون سو به تأمین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری یا مصرفکننده‌ی نهایی اشاره دارد.



فرایند انجام کار توسط یک سیستم لجستیک

برای اینکه بتوانید سیستم لجستیک خود را به درستی راه بیندازید، باید از قبل درباره‌ی نیازها و احتیاجات اولیه مانند وسایل و تجهیزات، ماشین‌ها و ابزارآلات، تأسیسات و قطعات مطالعه و تحقیق کنید. همچنین باید در یک فعالیت تحقیقی وسیع با امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگه‌داری، انبارداری، توزیع و حمل‌ونقل به طور کامل آشنا شوید و یک سیستم مشخص برای نحوه‌ی انجام کار و نظارت بر آن تعریف کنید.

در نهایت پس از انجام اقدامات بالا، سیستم لجستیک شما باید بتواند فعالیت‌های حمل‌ونقل، انبارداری، مدیریت موجودی، سامانه‌های اطلاعاتی، تأمین، مدیریت سفارش‌ها، خدمات مشتریان، بسته‌بندی و مدیریت زنجیره‌ی تأمین را انجام دهد و تمام این فعالیت‌ها را از ابتدای کار (دریافت محصول از تأمین کنندگان) تا پایان کار (تحویل محصول به مصرف‌کننده‌ی نهایی) مدیریت کند. مدیران سازمان‌ها یا مدیران بخش لجستیک، معمولاٌ مسئولیت انجام و بررسی این کارها را به نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره‌ی تأمین یا نرم افزارهای مدیریت لجستیک محول می‌کنند و با کمک آن‌ها به برنامه‌ریزی، ساماندهی و کنترل سیستم لجستیک خود می‌پردازند.

البته خوب است بدانید دو مفهوم لجستیک و زنجیره تأمین با هم تفاوت‌هایی دارند که در مطلب تفاوت لجستیک با زنجیره تأمین به طور کامل به آن اشاره کرده‌ایم.


انواع لجستیک

لجستیک می‌تواند در رشته‌ها، حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف، شکل‌ها و کارکردهای متفاوتی داشته باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به لجستیک معکوس، لجستیک سبز، لجستیک اضطراری، لجستیک تولید، لجستیک توزیع، لجستیک نظامی و لجستیک کسب و کار اشاره کرد. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید به مطلب انواع لجستیک مراجعه کنید.


در انتها

در این مطلب تا اندازه‌ای به سؤال لجستیک چیست و چطور کار می‌کند، پاسخ دادیم. البته لجستیک دنیای وسیعی دارد که در آینده‌ای نزدیک در سلسله مطالبی، به معرفی کامل‌تر بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال این هستید که برای کسب‌وکارتان یک سیستم لجستیک داشته باشید و می‌خواهید درباره‌ی نرم افزارهای مرتبط با آن، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، با کارشناسان ما در شرکت توسعه فناوری نیک آوازه ارتباط بگیرید.

دسته بندی ها:لجستیکلجستیک چیستLogisticLogistic چیستتعریف Logistic

جدیدترین مقاله