logo
blog cover

چطور تکنولوژی در حال تغییر دادن آینده‌ی لجستیک است؟

5 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

هر چه فناوری بیشتر تکامل پیدا می‌کند، محدودیت‌های بیشتری کنار زده می‌شود و دنیای کسب‌وکار و تجارت به شکل وسیع‌تری تغییر پیدا می‌کند. امروزه برای دسترسی آسان به هر چیزی، متکی به دنیای آنلاین و انجام کارها با انگشتان‌مان شده‌ایم. فناوری‌های پیشرفته باعث شده‌اند تا بهره‌وری در زنجیره تأمین افزایش یابد و هزینه‌ها و اشتباه‌های موجود در این زنجیره به حداقل ممکن برسد. این پیشرفت‌ها به نفع همه‌ی زمینه‌ها در صنعت لجستیک از جمله حمل و نقل کامیون، حمل و نقل بین‌المللی (اقیانوس و هوا)، مدیریت زنجیره تأمین و ردیابی محموله است. در ادامه به بررسی پنج پیشرفت عمده‌ی فناوری که آینده صنعت لجستیک را تغییر می‌دهد، می‌پردازیم و از تأثیر آن‌ها بر این صنعت می‌گوییم.

اگر می‌خواهید با لجستیک بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از مطالب لجستیک چیست و انواع لجستیک، درباره‌ی این مفهوم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.


سیستم‌های ردیابی محموله

پیش از این، زمانی که مشتریان محموله‌ها و بسته‌های مورد نظرشان را می‌خریدند و رزرو می‌کردند، یک تاریخ تحویل تخمینی دریافت می‌کردند و سپس بدون اطلاع از روند اتفاق‌ها، در تاریکی می‌ماندند؛ مگر اینکه تصمیم بگیرند با یک تماس تلفنی از وضعیت سفارش‌شان مطلع شوند. امروزه پیشرفت‌های اینترنت و نرم افزارها این امکان را به مشتریان می‌دهد تا به صورت شبانه‌روزی به سیستم‌های حمل و نقل و ردیابی دسترسی داشته باشند. سیستم‌های ردیابی محموله کمک می‌کنند تا محموله‌های خود را کنترل و مدیریت کنید. این سیستم‌ها شامل اعلان‌ها و پیام‌های حمل و نقل، گزارش‌های قابل تنظیم و حساب‌های مشتری با اطلاعات مخصوص محموله‌ای است که سفارش داده‌اند، می‌شود. این نه تنها باعث بهبود تجربه‌ی کاربر می‌شود، بلکه در وقت و هزینه‌ی شرکت نیز صرفه‌جویی می‌کند. وقتی فناوری به ما اجازه می‌دهد تمام کارها را به راحتی از روی کاناپه انجام بدهیم، چرا نباید این کار را بکنیم؟


اینترنت اشیا و سامانه بازشناسی فرکانس‌های رادیویی (RFID)

آیا سال‌ها پیش فکر می‌کردید بتوانید پنکه سقفی منزل‌تان را با استفاده از تلفن هوشمند خود روشن کنید؟ امروزه، بسیاری از دستگاه‌ها از گوشی‌های همراه و پنکه‌های سقفی گرفته تا ماشین‌ها با سنسورهایی که توانایی اتصال به وای فای را دارند، ساخته می‌شوند. این اتصال ساده به وای فای و اینترنت، همه‌ی اشیا را به هم متصل می‌کند که از آن به عنوان اینترنت اشیا یاد می‌کنند. اینترنت اشیا فرصت‌های بسیاری را برای فرایند زنجیره تأمین ایجاد کرده و باعث کاهش هزینه‌ها و تاخیرها شده است. این سنسورها می‌توانند درون کابین‌ها، کشتی‌های باری، قطارها و دیگر وسایل تعیبه و به یک سیستم هشدار یا توزیع‌کننده متصل می‌شوند تا به طور دائمی مورد نظارت و ردیابی قرار بگیرند. این سنسورها، اطلاعات پردازش شده را به خدمه‌ی وسایل حمل و نقل، منتقل می‌کنند و آن‌ها را از وقوع خطرات احتمالی مطلع می‌سازند. با وجود اینکه فناوری اینترنت اشیا، تکنولوژی چندان جدیدی نیست اما به شدت بر آینده‌ی لجستیک اثرگذار خواهد بود و امکان مشاهده‌ی دقیق‌تر حمل و نقل و تحویل کالا را فراهم می‌آورد.

تکنولوژی RFID یا سامانه بازشناسی فرکانس‌های رادیویی، که چندین سال است مورد استفاده قرار دارد، روشی محبوب برای صرفه‌جویی در نیروی کار است که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند سرمایه‌شان را ردیابی کنند. برچسب یا حسگرهای RFID، روی محصول قرار می‌گیرند و امواج رادیویی را به بیرون ارسال می‌کنند، داده‌های ارسال شده‌ توسط آن‌ها سپس توسط شرکت مربوطه دریافت و پردازش می‌شوند. بارکدها تکنولوژی مشابه برچسب‌های RFID دارند؛ اما سرعت بالای انتقال داده‌ها در این فناوری و شیوه‌ی پردازش داده‌ها در آن، RFID را برای کسب‌وکارها جذاب‌تر کرده است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در انبارهای توزیع خود از برچسب‌هایRFID، برای نظارت بر کانتینرها استفاده می‌کنند. صنایع دیگری که از برچسب‌های RFIDاستفاده می‌کنند، شامل صنعت پوشاک و تم پارک‌ها می‌شوند.


کامیون‌ها و درون‌های خودران

جهانی که در آن یک کامپیوتر شما را از نقطه‌ی A ‌به نقطه‌ی B می‌برد یا بسته‌ای را از یک درون در حال پرواز دریافت می‌کنید، چیزی شبیه فیلم است، اما این همان دنیایی است که داریم به سمت آن می‌رویم. اتومبیل‌های خودران در حال حاضر یک واقعیت هستند که خیلی زود کامیون‌های خودران نیز به آن‌ها می‌پیوندند. امبارک و اوبر قبلاً با استفاده از کامیون‌های خودران مسافت‌های طولانی را طی کرده‌اند و تسلا نیز کامیون خودران خود را به زودی به بازار عرضه می‌کند. با وجود اینکه این کامیون‌ها کاملاً خودران نیستند و راننده‌ای نیز در صندلی مسافر برای نظارت بر رایانه با این کامیون‌ها همراه است اما همین هم گامی عظیم در توسعه‌ی این فناوری پیشرفته محسوب می‌شود و می تواند کارایی فرایند تحویل کالا را افزایش بدهد.  

آمازون خبر داده که قرار است در آینده بسته‌های خود را توسط درون‌هایی به نام آمازون پرایم ایر  (Amazon Prime Air)به درب منازل می‌رساند. تحویل بسته‌ها توسط درون‌ها، به دلیل اقدامات نظارتی و هزینه‌های مربوطه هنوز عملی نشده است اما تصور اینکه مجبور نباشید برای تحویل بسته‌های خود 4 ساعت منتظر بمانید، بسیار جذاب است.


افزایش دقت GPS

از روزهایی که آدرس جایی که می‌خواستیم برویم را از روی کامپیوتر روی کاغذ می‌نوشتیم، خیلی گذشته است. امروزه تقریباً همه از GPS برای مسیریابی استفاده می‌کنند و تمام تلفن‌های همراه و وسایل نقلیه به این دستگاه مجهز هستند. دقت این دستگاه‌ها در طول این سال‌ها به شدت افزایش یافته است و نه تنها به رانندگان ناامید و گم‌شده کمک می‌کند، بلکه فرایند زنجیره تأمین را نیز بهبود می‌بخشد. افزایش دقت GPS، از طریق ردیابی بهتر مکان کامیون‌ها و بهبود مسیرهای پیشنهادی به راننده‌ها، رضایت مشتریان و میزان بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

 

 شبکه‌های اجتماعی

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که درگیر یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی نباشد. شبکه‌های اجتماعی این روزها در بهینه‌سازی صنعت لجستیک و عملیات، بسیار قدرتمند عمل می‌کنند. این پلتفرم‌ها در حال تبدیل شدن به ساده‌ترین و کارآمدترین روش برای ارتباط شرکت‌ها با مشتریان، انتقال سریع اطلاعات فوری، انتشار اخبار این صنعت و پاسخ سریع به مشتریان، هستند. 95 درصد آمریکایی‌هایی که حسابی در شبکه‌های اجتماعی دارند، معتقدند این شبکه‌ها کار پرسش و پاسخ و حل مشکلات‌شان در زمینه‌ی سفارش و ارسال کارها را راحت‌تر کرده‌اند.


در انتها

برای اینکه بتوانید در رقابت با دیگر کسب‌وکارها بمانید و کارایی شرکت و سازمان‌تان را بالا ببرید، باید همگام با آخرین فناوری‌ها، خود و سازمان‌تان را به روز کنید. صنعت لجستیک نیز به مانند دیگر صنایع باید از جدیدترین فناوری به شدت بهره ببرد و با پیشرفت بیشتر به رشد خود ادامه بدهد. اگر در همین زمینه علاقه دارید تا برای سیستم لجستیک خود، از بهترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها استفاده کنید، می توانید با ما در شرکت نیک آوازه تماس بگیرید و با مشورت با کارشناسان‌مان، به روزترین نرم‌افزار مناسب با سازمان خود را سفارش دهید. 


دسته بندی ها:تکنولوژی و لجستیکاثر تکنولوژی بر لجستیک

جدیدترین مقاله