logo
blog cover

تلماتیک چیست و چطور کار می‌کند

19 اردیبهشت 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

تعریف تلماتیک (Telematics) یا سیستم‌های تلماتیک به همگرایی ارتباطات از راه دور و پردازش اطلاعات اشاره دارد. بر اساس کلمه فرانسوی télématique، اصطلاح تلماتیک در دهه 1970 در ایالات‌متحده مورد توجه قرار گرفت و اکنون برای اشاره به تقاطع فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور استفاده می‌شود.

 تلماتیک اخیرا با افزایش استفاده از اینترنت و افزایش تعداد شبکه‌های ارتباط از راه دور که می‌توانند داده‌ها را در زمان واقعی برای اهداف مختلف، از جمله مدیریت ناوگان، به دفاتر منتقل کنند، استفاده می‌شود. در ادامه در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد تا به خوبی با این سیستم و کارایی که دارد، آشنا شوید.

مفهوم تلماتیک

تلماتیک در حقیقت سیستمی به حساب می‌آید که می‌توان آن را از پیوستن دو علم دانست.

اول ارتباطات از راه دور که شاخه‌ای از فناوری شامل خطوط تلفن و کابل‌ها است و دوم انفورماتیک مانند سیستم‌های رایانه‌ای. امروزه این اصطلاح معمولا در مورد راه‌حل‌های تلماتیک استفاده شده که در وسایل نقلیه ناوگان تجاری استفاده می‌شود.

به گفته گارتنر دستگاه‌های تلماتیک بی‌سیم و فناوری‌های جعبه سیاه، داده‌های مربوط به استفاده از وسایل نقلیه، نیازهای تعمیر و نگهداری و سرویس خودرو را جمع‌آوری می‌کنند و انتقال می‌دهند. باید متذکر شد یک گزینه محبوب برای شرکت‌های مدرن، استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان است که شاخه‌ای از تلماتیک به حساب می‌آید و برای هماهنگی وسایل نقلیه‌ای که آن‌ها مدیریت می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزیت‌هایی چون دید کامل، سودآوری و بهره‌وری از کل ناوگان را دارد.

تلماتیک خودرو

تلماتیک وسیله نقلیه برای توصیف خدمات ارتباطی و برنامه‌های کاربردی موجود در آن استفاده می‌شود که از طریق گیرنده‌های GPS و سایر دستگاه‌های تلماتیک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. متداول‌ترین کاربرد این ردیابی خودرو است. این امر با ترکیب یک سیستم GPS با سیستم تشخیص داخلی (OBD)، به‌طورمعمول برای ترسیم موقعیت دقیق یک وسیله نقلیه و سرعت حرکت آن به دست می‌آید.

به دلیل درخواست‌های تجاری و الزامات نظارتی، تلماتیک خودرو همچنان در حال کسب محبوبیت بیشتر است. ناوگان نیز نه‌تنها برای رعایت مأموریت ELD، بلکه برای اجرای کارآمدتر عملیات نیز به داده‌های تلماتیک اعتماد می‌کند و شاهد استفاده از آن برای ناوگان‌ها نیز هستیم.

تلماتیک چگونه کار می‌کند؟

یک سیستم تلماتیک شامل یک دستگاه ردیابی خودرو است که در یک وسیله نقلیه نصب شده و امکان ارسال، دریافت و ذخیره داده‌های دورسنجی را فراهم می‌کند. از طریق تشخیص داخلی آن (ODB) یا درگاه CAN- BUS به سیم‌کارت متصل می‌شود و یک مودم داخلی امکان برقراری ارتباط از طریق یک شبکه بی‌سیم را فراهم می‌کند.

این دستگاه داده‌های GPS و همچنین آرایه‌ای از داده‌های خاص دیگر وسیله نقلیه را جمع‌آوری و از طریق GPRS (سرویس رادیویی بسته‌های عمومی)، داده‌های تلفن همراه G4 و شبکه تلفن همراه یا ارتباطات ماهواره‌ای به یک سرور متمرکز منتقل می‌کند. سپس سرور داده‌ها را تفسیر کرده و امکان نمایش آن‌ها را برای کاربران نهایی از طریق وب‌سایت‌ها و برنامه‌های ایمن بهینه شده برای تلفن‌های هوشمند و تبلت ها فراهم می‌کند.

داده‌های تلماتیک گرفته شده می‌توانند شامل مکان، سرعت، زمان بیکاری، شتاب گیری شدید یا ترمز گیری، مصرف سوخت، نقص خودرو و موارد دیگر باشند. در حقیقت هنگامی که وقایع و الگوهای خاص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند، می‌توانند بینشی عمیق در کل ناوگان ارائه دهند.

دستگاه‌های تلماتیک چگونه نصب می‌شوند؟

بسیاری از تولیدکنندگان مدرن خودروهای تجاری، فناوری‌های ردیابی GPS و غیره تلماتیک تعبیه شده را مستقیما در وسایل نقلیه ناوگان خود نصب می‌کنند. اگر وسیله نقلیه به این فناوری از قبل مجهز نشده باشد، دستگاه‌های GPS پس از فروش برای نصب در دسترس خواهند بود. این موارد را می‌توان از طریق سیستم الکتریکی داخلی خودرو یا باتری تغذیه تأمین کرد.

برخی از OEM ها، از جمله ولوو، مک، هینو، فورد و جنرال موتورز، نیز با ارائه‌دهندگان تلماتیک همکاری می‌کنند تا تجربه کاربر نهایی یکپارچه را فراهم کنند. در سال‌های آینده، احتمالا صنعت خودرو همچنان به تولید اتومبیل‌های هوشمند ادامه دهد و با استفاده از تلماتیک نتایج بهتری را برای مشتریان فراهم آورد.


مزایای تلماتیک وسیله نقلیه

چندین مزیت و ویژگی وجود دارد که مدیران ناوگان می‌توانند با توجه به آن‌ها از ادغام سیستم تلماتیک خودرو در ناوگان خود بهره‌مند شوند. در ادامه این دست از مزایا را ذکر خواهیم کرد تا از آن‌ها مطلع شوید.

1.    قابل‌مشاهده بودن

ردیابی وسایل نقلیه با نظارت بر حرکت یا محل قرارگیری وسیله نقلیه از طریق سیستم GPS، به سازمان‌ها امکان مشاهده محل نگهداری وسایل نقلیه خود را می‌دهد. این یکی از رایج‌ترین کاربردهای تلماتیک خودرو است و به‌ویژه برای شرکت‌هایی که نیاز به ردیابی ناوگان وسایل نقلیه دارند بسیار مفید خواهد بود.

2.    نگهداری

اکثر سیستم‌های تلماتیک خودرو مستقیما به پورت تشخیصی خودرو متصل می‌شوند. با این کار داده‌های موتور مانند مصرف سوخت، دمای خنک‌کننده یا بار موتور برای دسترسی آسان تیم های مدیریت ناوگان به دست می‌آید. این موضوع همچنین یک روش عالی برای مدیران ناوگان خواهد بود؛ چرا که می‌توانند یک برنامه منظم برای نگهداری وسایل نقلیه تنظیم کنند. ارائه‌دهندگان ارتباطات از راه دور خودرو می‌توانند عیب‌های خودرو را شناسایی کنند، بنابراین مدیران ناوگان می‌توانند بدانند که چه موقع وسیله نقلیه را وارد مغازه کنند.

3.    ایمنی

از آنجا که سیستم‌های تلماتیک وسیله نقلیه داده‌های مربوط به وسایل نقلیه را رصد و جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند راهی عالی برای دریافت بینش در مورد عادات رانندگی باشند. مدیران ناوگان همچنین می‌توانند به افزایش ایمنی راننده در جاده‌ها، بر اساس داده‌های تلماتیک، مانند ترمز گیری شدید یا شتاب نیز کمک کنند. همچنین شرکت‌های بیمه نیز شروع به استفاده از اطلاعات تلماتیک برای ارزیابی دقیق عوامل خطر و اصلاح حق بیمه کرده‌اند و با کمک آن امور خود را پیش می‌برند.

4.    صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تلماتیک می‌تواند با شناسایی روند رفتار راننده و عملکرد مسیر، به راحتی هزینه‌های سوخت را در سراسر ناوگان کاهش دهد. بینشی می‌تواند منجر به افزایش عمده در بهره‌وری سوخت شود که بدون مشاهده نحوه عملکرد روزمره رانندگان و آموزش آن‌ها در زمینه بهره‌وری سوخت چالش‌برانگیز باشد. برخی از سیستم‌های تلماتیک همچنین می‌توانند مدیران ناوگان را در زمان واقعه از طریق پیام مطلع کنند تا در صورت ترافیک سنگین یا وجود مشکلات دیگر در جاده رانندگان بتوانند به راحتی مسیر را تغییر دهند.

5.    انطباق

از آنجا که آن‌ها به صورت الکترونیکی و اتوماتیک زمان رانندگی خودرو را ردیابی می‌کنند، سیستم‌های تلماتیک می‌توانند حفظ انطباق با ELD را آسان کنند. مدیران ناوگان می‌توانند از سیستم‌های تلماتیک برای ردیابی سوابق وضعیت و ارائه‌دهندگان خاص مانند سامسارا و یا حتی جریان کاری مرتبط با ویرایش و تایید ساعت‌های سرویس نیز استفاده کنند.

چه ناوگان‌هایی می‌توانند از تلماتیک استفاده کنند؟

هر نوع تجارتی با وسایل نقلیه یا دارایی که می‌خواهند ردیابی کنند، می‌تواند از سیستم تلماتیک بهره‌مند شود. در اینجا برخی از صنایع وجود دارد که به سیستم ردیابی ناوگان GPS و سیستم‌های تلماتیک اعتماد می‌کنند که در ادامه آن‌ها را نام خواهیم برد.

·       حمل و نقل کامیون

·       مشاغل ساختمانی

·       صنایع نفت، گاز و معدن

·       شرکت‌های پیک و تحویل

·       فروش میدانی و سایر خدمات مانند سیستم تهویه مطبوع و لوله‌کشی

·       شرکت‌های تولید مواد غذایی و آشامیدنی

·       سازمان‌های پلیس و اورژانس

·       شرکت‌های یدک‌کش

·       تحویل غذا

·       ناوگان حمل و نقل

·       خدمات رفاهی

·       سایر آژانس‌های دولتی

·       مشاغل محوطه‌سازی

·       ناوگان مدیریت پسماند

·       کامیون‌های مواد غذایی

در انتها

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با سوال تلماتیک چیست در اختیارتان قرار دادیم. به‌طوری‌که اکنون شما با تعریف تلماتیک، نحوه استفاده، مزیت‌های آن و غیره آشنا هستید. در آخرین امیدواریم این مقاله برای شما مناسب بوده باشد و بتوانید از آن بهترین بهره را ببرید.

دسته بندی ها:تلماتیکتلماتیک چیستتعریف تلماتیک

جدیدترین مقاله