logo
blog cover

نقش جی‌پی‌اس و ردیاب خودرو در کنترل ترافیک

28 آبان 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

نقش جی‌پی‌اس و ردیاب خودرو در کنترل ترافیک

ترافیک شهری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زندگی روزمره ما به شمار می‌رود. در هر ساعتی از شبانه‌روز که از خانه خارج می‌شوید با این مشکل مواجه خواهید شد و این می‌تواند خسارات زیادی را برای افراد جامعه و همچنین دولت‌ها در برداشته باشد.

این مشکل سبب ایجاد بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگیهایی در زندگی افراد می‌شود. در برخی از موارد ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مکان خاصی می‌تواند مشکلات بزرگی را در زندگی افراد ایجاد کند.

مسئولین همواره به دنبال راهکارهای مختلفی برای رهایی از این مشکل هستند اما در نهایت تمام این راهکارها بی‌فایده و ناکارآمد هستند.


دستگاه GPS چیست

یکی از راهکارها برای رهایی افراد از ترافیک‌های سنگین و کسل‌کننده استفاده از دستگاه‌های GPS است.

این دستگاه‌ها از طریق دریافت اطلاعات ماهواره‌ای، می‌توانند به شما در یافتن مسیرهای بدون ترافیک و یا مسیرهایی با تراکم ترافیک کم کمک کنند.

معمولاً GPSهای نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه، ساده‌ترین نوع آنها محسوب می‌شوند. این جی‌پی‌اس ها به‌راحتی در دسترس بوده و همه افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.

همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای جدید وجود دارند که بر پایه GPS کارکرده و اطلاعات ترافیک و مسیرها را در اختیار کاربر می‌گذارند.

با استفاده از ردیاب‌های جی‌پی‌اس می‌توانید به‌آسانی تمام مسیرهای جغرافیایی را برسی کرده و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

روش کار دستگاه جی‌پی‌اس به‌این‌ترتیب است که دستگاه حدفاصل مبدأ و مقصد را برسی کرده و تمام این مسیرها با استفاده از نرم‌افزارها نمایش داده می‌شود.

شما نیز با مشاهده این تصاویر می‌توانید راحت‌ترین و کم ترافیکی‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید.

ردیاب‌های خودرو

ردیاب‌های خودرو نیز با استفاده از فناوری GPS میتوانند مسیر حرکت وسیله نقلیه را به مالک نشان دهند. خودرو در هر منطقه جغرافیایی و موقعیت مکانی خاصی باشد از طریق نرم افزارهای این سیستم، ردیابی و مشخص میشود.

سیستم جی­آی­اس در بخش کنترل ترافیک GPS

سیستم جی­آی­اس بخش جدیدی از سیستم‌های GPS است که وظیفه کنترل ترافیک و ذخیره اطلاعات جغرافیایی را بر عهده دارد.

اطلاعات در جی­آی­اس به شیوه‌ای کاملاً دقیق تفکیک و برسی می‌شوند سپس این اطلاعات در اختیار نرم‌افزارهای مربوط به دستگاه GPS قرار میگیرد.

از سیستم‌های جی­آی­اس در بخش‌های مختلفی نظیر: پیش‌بینی ترافیک، محدودیت‌ها در مسیر و راه‌ها، نمایش محل‌های تقاطع و چراغ‌های راهنمایی و همچنین نمایش محل‌هایی که در آنها تصادف اتفاق افتاده استفاده می‌شود. همچنین از این سیستم می‌توان در بخش‌های مدیریت شهری به‌صورت الکترونیکی نیز استفاده کرد.

کاربردهای GPS خودرو

جالب است بدانید کاربرد GPSها تنها به بخش‌های مدیریت ترافیک ختم نمی‌شود و کاربرد این دستگاه‌ها بیشتر از این موارد است. دستگاه‌های GPS کاربردهای گسترده‌ای در زمینههای سرقت اتوموبیل ، گم شدن انسان و حیوانهای خانگی دارند.

استفاده از ردیاب برای خودرو

با بکار بردن ردیاب‌های GPS در خودروها میتوان امکان سرقت را کمتر کرد. در صورت مفقودی خودرو و یا هر وسیله نقلیه دیگری ،سیگنالهای ارسالی از دستگاه جی پی اس محل دقیق وسیله را به صاحب اصلی آن نشان میدهد و یافتن آن برای پلیس نیز بسیار آسانتر میشود.

استفاده از جی‌پی‌اس برای سالمندان

در مواردی که فرد سالمندی در خانه دارید و از بیماری فراموشی رنج می‌برد می‌توانید از این فناوری کمک بگیرید. فرد سالمند می‌تواند یک ردیاب جی‌پی‌اس را در جیب خود قرار دهد تا در صورت فراموش‌کردن آدرس خانه، خانواده بتوانند به‌راحتی وی را پیدا کنند.

ردیاب برای کودکان

استفاده از ردیاب‌ها برای کودکان نیز بسیار مفید است و با قراردادن دستگاه در کیف و یا جیب کودک از گم‌شدن و حتی ربوده شدن وی جلوگیری می‌کند.

پیداکردن حیوانات خانگی

 بسیاری از افراد در خانه خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند. بستن یک ردیاب جی‌پی‌اس کوچک به قلاده حیوان می‌تواند از مفقود شدن آن جلوگیری کند.

با استفاده از دستگاه‌های GPS میتوان به راحتی سرعت، مسیر، شتاب،فاصله و غیره را محاسبه و بر صفحه نمایشگر آنها رادید.

در حال حاضر بیشترین کاربرد دستگاه جی‌پی‌اس در خودروها است. تعیین مسیر از ابتدا تا مقصد، پیداکردن مسیرهای دارای ترافیک کم‌تراکم و تعیین زمان مسافرت از مبدأ تا مقصد از جمله کاربردهای متداول دستگاه‌های جی‌پی‌اس است. به‌تازگی از جی‌پی‌اس به‌عنوان هماهنگ‌کننده شبکه‌های ارتباطی نیز بهره می‌برند.

امکانات ردیاب‌های خودرو

دستگاه‌های جی‌پی‌اس خودرو دارای امکانات فراوانی هستند تا به‌راحتی بتوانند موقعیت مکانی را به کاربر خودرو ارائه دهند. این امکانات عبارت‌اند از:

ردیابی آسان به‌وسیله موبایل، لپ‌تاپ و کامپیوتر به‌صورت آنلاین

ردیاب جی‌پی‌اس را می‌توان بر روی تمام وسایل نقلیه جدید و قدیمی نصب کرد

این دستگاه قابلیت نصب سنسورهای مختلف را دارد. مانند سنسور گرما، لرزش و...

زمانی که جی‌پی‌اس بر روی خودروی شما نصب شود این امکان را خواهید داشت که خودرو خود را از راه دور و به‌وسیله موبایل خاموش و یا روشن کنید.

درهای خودرو را می‌توان به‌وسیله موبایل باز و بسته کنید

تمام اطلاعات مربوط به تردد خودرو در آرشیو جی‌پی‌اس شما ثبت خواهد شد

این امکان را دارید که محل توقف و میزان سرعت ماشین را رصد کنید.

ردیاب‌های جی‌پی‌اس در انواع مختلفی در بازار موجودند. برخی از آنها را می‌توان بدون سیم‌کشی و به‌صورت آهن‌ربایی بر روی خودرو نصب کرد.

مالکان خودروهایی که به‌صورت مداوم در جاده‌ها تردد می‌کنند می‌توانند خودروی خود را رصد کرده و مسیری مشخص برای راننده تعیین کنند. در صورت خروج از محدوده و تخلف راننده، دستگاه به مالک خودرو اخطار می‌دهد.

مالکان می‌توانند برای راننده سرعت مشخصی را تعیین کنند. در صورت تجاوز از سرعت مجاز، GPS به مالک اطلاع میدهد.

کلام آخر

امروزه ردیاب‌های خودرو تبدیل به عضو جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره، برای بسیاری از افراد شده است. وجود امکانات متنوع در این ردیاب‌ها، آنها را به گزینه‌ای ایدئال برای پیشگیری از بسیاری مشکات تبدیل کرده است.

با نصب یک ردیاب خودرو بر روی وسیله نقلیه خود می‌توانید به‌راحتی مسیرهای کم ترافیک و خلوت را تشخیص داده و زمان کمتری را در ترافیک بمانید.

همچنین می‌توانید از این ردیاب‌ها برای ردیابی اشخاص و کودکان نیز استفاده کرد و به‌راحتی محل دقیق آنها را پیدا کرد. ردیاب‌های  GPS میتوانند تا میزان زیادی از مشکلاتی نظیر گم شدن سالمندان و کودکان جلوگیری کند.

همچنین استفاده از ردیاب خودرو می‌تواند برای مالکان این اطمینان را به وجود بیاورد که وسیله نقلیه‌شان در شرایط مناسبی است و به‌صورت آنلاین از تردد آن آگاه باشد.

دسته بندی ها:نقش جی‌پی‌اس و ردیاب خودرو در کنترل ترافیکrole of GPS and car tracker in traffic control

جدیدترین مقاله