logo
blog cover

سامانه حمل و نقل هوشمند چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

11 اسفند 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

سامانه حمل و نقل هوشمند؛ شامل فناوری‌های بی‌سیم، الکترونیکی و خودکار است. در مجموع، این فناوری‌ها پتانسیل یکپارچه‌ سازی وسایل نقلیه (ترابری، کامیون‌ها و وسایل نقلیه شخصی)، کاربران سیستم و زیرساخت‌ها (جاده‌ها و ترانزیت) را دارند. فناوری‌های خودکار و داخل خودرو شامل اتصال دقیق اتوبوس‌ها، راهنماهای خودکار و سیستم‌های جلوگیری از برخورد است. بسیاری از فناوری‌های استفاده شده در سامانه حمل و نقل هوشند می‌توانند به بهینه‌سازی سفرها (هدایت مسیر)، کاهش کیلومترهای غیر ضروری پیموده شده، افزایش استفاده از حالت‌های دیگر، کاهش زمان صرف شده در ترافیک و بهبود کیفیت آب و هوا کمک کنند. علاوه بر این موارد، هنگامی که فناوری‌های استفاده شده در سامانه حمل و نقل هوشمند (ترانزیت و بزرگراه‌ها) و طراحی خودرو به کار می‌روند، می‌توانند میزان مصرف سوخت را کاهش دهند.

 

مزایای استفاده از سامانه حمل و نقل هوشمند

 

  • تسهیل در برنامه ریزی و زمان بندی بهینه برای مسیریابی؛
  • کاهش رفتارهای پر خطر رانندگان مثل شتاب و سرعت های زیاد و توقف زمان رانندگی؛
  • کاهش ترافیک؛
  • فعال کردن استراتژی‌ها برای قیمت گذاری و مدیریت تقاضا؛
  • افزایش جذابیت استفاده از حمل و نقل عمومی؛
  • تنظیم انتقال وسیله نقلیه برای شرایط مختلف جاده؛
  • تسهیل جوخه‌های کوچک وسایل نقلیه با فواصل نزدیک (یعنی وسایل نقلیه ایمن تر می‌توانند کاهش وزن را بدون به خطر انداختن ایمنی سرنشینان امکان پذیر کنند).
  •  اگرچه فناوری های استفاده شده در سامانه هوشمند حمل و نقل؛ هنوز در مرحله اولیه استقرار هستند، بسیاری از آن‌ها پتانسیل کاهش مصرف انرژی را نشان داده اند.


در طول 10 سال گذشته یا بیشتر، اثرات مصرف سوخت در اثر فناوری‌های استفاده شده در سامانه هوشمند حمل و نقل مورد مطالعه قرار گرفته است که شامل موارد زیر است:


  •  کنترل سیگنال ترافیک
  • مدیریت حجم ترافیک و نظارت بر آن (به عنوان مثال، اندازه‌ گیری تعداد دست اندازها)
  • مدیریت حوادث
  • جمع آوری عوارض الکترونیکی
  • جمع آوری اطلاعات مسافران
  • مدیریت حمل و نقل هوشمند
  • کنترل عملیات خودروهای تجاری
  • و فناوری‌های کنترل خودرو


این مطلب را هم بخوانید: نحوه انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان


با این وجود، اثرات سامانه حمل و نقل هوشمند؛ از جمله مزایا، پیامدهای ناخواسته و اثرات کلی آن، هنوز به خوبی درک نشده است.

سامانه حمل‌ و نقل هوشمند؛ اخیراً به دلیل مزایایی که دستگاه‌های بی‌سیم همراه با فناوری‌های حسگر و خدمات هوشمند ICT به همراه دارند، مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند و پروژه هایی را ارائه می دهند که منجر به توسعه یک پلتفرم مشترک طراحی شده برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی ITS با عمل به عنوان یک مرکز اتصال میان افزار می‌شود و هم مدل نظری برای ارائه و هم اجرای آن را برای جمع‌آوری داده‌های ترافیک از مجموعه‌های بزرگی از کاربران ارائه می‌کند.

 ما یک پلت فرم مقیاس پذیر را پیشنهاد می کنیم که قادر به ذخیره و پردازش تعداد زیادی از داده های ارائه شده توسط کاربر است.

 

سامانه حمل و نقل هوشمند چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

 

سامانه حمل و نقل هوشمند؛ خدمات بی شماری را با ارائه داده‌های ایمنی حیاتی در رابطه با خودرو همراه با داده‌های جاده و ترافیک ارائه می‌دهد. این خدمات به بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا میزان هزینه‌ها را با نجات جان انسان‌ها توجیه کنند؛ همچنین فرآیند تجزیه و تحلیل اثبات شده است که خدمات طراحی شده، توسعه یافته و آزمایشی تولید شده برای همه ذینفعان از جمله ترافیک سنگین و کاربران جاده سودمند است. هشدارهای سرویس با کمک فناوری ارتباطی که با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند هزینه پیاده‌سازی، قابلیت اطمینان، الزامات خاص برنامه و موارد دیگر انتخاب شده است. استفاده از ITS-G5 برای اندازه‌گیری‌های میدانی برای همه سرویس‌های حیاتی ایمنی که طیف 5.9 گیگاهرتز را به اشتراک می‌گذارند، با پهنای باند کانال معمولی 10 مگاهرتز مناسب است.


سامانه حمل و نقل هوشمند؛ با بهبود خدمات از جمله مکان، قابلیت اطمینان و استحکام، ایمنی ترافیک جاده‌ای را افزایش می‌دهد. اندازه‌گیری‌های میدانی به بهبود آگاهی موقعیتی و جنبه‌های عملیاتی مربوط به ایمنی در طول رانندگی وسیله نقلیه کمک می‌کنند. اندازه‌گیری‌های آزمایشی C-ITS در یک محیط واقعی با ایجاد هشدارهای مختلف، مانند چراغ ترمز اضطراری، آب‌ و هوای جاده، خطر، خودروی کند/ایستا، نزدیک شدن خودروی اضطراری و هشدارهای کار در جاده، در یک محیط واقعی اجرا می‌شوند. همچنین نشان داده شده است که ارتباط بین RWS/RSU و وسایل نقلیه اکثر نیازهای سیستم را برای تولید هشدارهای خدمات C-ITS انجام می‌دهد. این هشدارهای سامانه حمل و نقل هوشمند؛ عمدتاً در یک محیط عملیاتی در نظر گرفته شده و آزمایش شده‌اند و قبل از گسترش مداوم آن در بزرگراه‌ها بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.


این مطلب را هم بخوانید: چگونه جی پی اس ناوگان به یک کسب و کار کمک می‌کند


سامانه حمل و نقل هوشمند؛ امکان سیستم‌های کنترل ترافیک را فراهم می‌کند که نسبت به سیگنال‌های ترافیکی زمان بندی شده سنتی، پیشرفته‌تر هستند . یکی از انواع دستگاه ها؛ کنترل چراغ های راهنمایی هوشمند هستند که از داده های ترافیکی جمع آوری شده در تقاطع محلی و همچنین اطلاعات ترافیک آینده ارائه شده توسط RSU ها برای ایجاد یک برنامه زمانی پویا برای به حداکثر رساندن جریان ترافیک از طریق یک تقاطع استفاده می‌کنند.

 

سیستم کنترل دیگر؛ محدودیت سرعت متغیر است. این سیستم‌ها برای به حداقل رساندن تراکم ترافیک در مناطق شلوغ با تغییر پویا محدودیت سرعت جاده‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی، شرایط جاده یا وجود مناطق شلوغ عمل می‌کنند. در نهایت، خطوط پویا را می‌توان برای ارائه خطوط ورودی یا خروجی بیشتر، بسته به جریان ترافیک استفاده کرد؛ زیرا ترافیک در بسیاری از مناطق شهری متقارن نیست.


با این حال سامانه هوشمند حمل و نقل؛ به تحقیقات عمیق و سیستماتیک بیشتری برای سیاست گذاری نیاز دارد؛ زیرا این سیستم با کمک پیشنهادات مهم متعدد، صنعت حمل و نقل را متحول خواهد کرد.


این مطلب را هم بخوانید: چرا استفاده از سامانه حمل و نقل هوشمند برای یک ناوگان مهم است؟

دسته بندی ها:سامانه حمل و نقل هوشمند

جدیدترین مقاله