logo
blog cover

لجستیک انبار در مقابل زنجیره تامین

4 دی 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

لجستیک انبار؛ بخشی جدایی ناپذیر از هر زنجیره تامین است، زیرا هنگامی که محصولات از مکانی به مکان دیگر منتقل نمی‌شوند، در انبارها نگهداری می شوند. در هر زمان، محصولات متعددی در انبارها ذخیره، دریافت و ارسال می‌شوند. یکی از راه‌های اصلی بهینه سازی فضای انبار، درک لجستیک انبار است.

 

لجستیک انبار در مقابل زنجیره تامین

 

این اصطلاحات مشابه هستند، بنابراین بیایید در مورد تفاوت آن‌ها گفتگو کنیم.

زنجیره تامین به کل فرآیند تبدیل مواد خام به محصول نهایی و تحویل آن به مشتری اشاره دارد. لجستیک سازماندهی دقیق و اجرای یک عملیات پیچیده است و به جابجایی کالاهای ملموس و نامشهود در کل زنجیره تامین کمک می‌کند. یک مثال از لجستیک؛ استفاده از قفسه‌ها برای ذخیره اقلام در انبار شما است. قفسه‌های بلندی که معمولاً در انبارها استفاده می‌شوند و  فضاهای جداگانه درون قفسه‌ها هستند. با تخصیص اقلام به این قفسه‌ها و فضا‌ها، در فضای کلی انبار  خود صرفه جویی می‌کنید و کارکنان انبار شما می‌توانند محصولی را بر اساس محل قفسه پیدا کنند.

 

لجستیک انبار چیست؟

 

لجستیک انبار؛ به جریان فیزیکی محصولات در حین دریافت، ارسال و همچنین داده های مرتبط با این جریان، مانند زمان تکمیل یا اطلاعات محصول اشاره دارد. محصولی که در انبار دریافت می‌شود باید در محل نگهداری ذخیره و پس از تخصیص، به محل ذخیره سازی منتقل شود. هنگامی که سفارش فروش دریافت می‌شود، محصولات باید در داخل انبار قرار گرفته و برای مصرف کننده ارسال شوند که جریان فیزیکی کالا نامیده می‌شود.

 

جریان داده ها در لجستیک انبار

 

جریان داده در مورد تجزیه و تحلیل تقاضای محصول و تعیین مدت زمان لازم برای انجام سفارش مشتری است. وقتی هر دوی این جریان‌ها همگام‌سازی و بهینه‌سازی می‌شوند، به یک کسب ‌و کار کمک می‌کند تا به خوبی اجرا شود.


این مطلب را هم بخوانید: بهینه سازی نرم افزار لجستیک


نکاتی که باید قبل از راه اندازی انبار بدانید

 

  • با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل و مناطقی که بیشترین تقاضا را دارند، مکان مناسب را برای راه اندازی انبار خود انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی برای راه اندازی انبار دارید.
  • یک پلان طبقه بهینه برای افزایش فضای ذخیره سازی، جلوگیری از حوادث و عملکرد موثرداشته باشید؛ برای مثال، ایده خوبی است که محل تخلیه و بارگیری را نزدیک جاده قرار دهید.
  • افراد حرفه ای را برای انجام وظایف انبار استخدام کنید.
  • تجهیزات و ماشین آلات مناسب برای انبار را انتخاب کنید.

 

پس از راه اندازی انبار خود:


  • برآورد و برنامه ریزی برای هزینه‌های عملیاتی روزانه انجام دهید و روندها و پیش بینی‌های فروش محصول را تجزیه و تحلیل کنید تا برای تقاضای مشتریان آماده شوید.
  •  نرم افزار مناسب را برای مدیریت عملیات در انبار خود انتخاب کنید.
  • یک استراتژی مناسب برای رسیدگی به محصولات آسیب دیده و بازگشت از مشتریان ارائه دهید.
  • اقدامات کنترل آفات را برای محافظت از محصولات خود اجرا کنید.
  • یک سیاست ایمنی را اجرا کنید که به جلوگیری از حوادث کمک می کند و در صورت بروز مشکل آماده باشید.

 

مزایای یک طرح لجستیک انبار کارآمد

 

در اینجا برخی از راه هایی وجود دارد که یک استراتژی لجستیک انبار موثر و بصری؛ می تواند به کسب و کار شما کمک کند:

 

  • افزایش کارایی کلی
  • مدیریت موجودی بهتر
  • زمان تحویل دقیق و سطوح سفارش مجدد
  • هزینه‌های عملیاتی کمتر
  • میزان بالاتر رضایت مشتریان

 

این مطلب را هم بخوانید: تفاوت‌های سیستم لجستیک و زنجیره تامین


یک طرح تدارکات انبار ایده آل، زنجیره تامین شما را ساده می‌کند و در نتیجه هزینه‌های کمتری را برای شما به عنوان مالک کسب و کار دارد و قیمت های پایین تر و زمان تحویل سریع تر برای مشتری به همراه خواهد داشت.

راه بسیار خوبی است که برای ارائه محصولات با کیفیت تر و با ارزان ترین قیمت ممکن برای مشتریان خود تلاش کنید. لجستیک انبار یک عامل کلیدی در این امر است. تدارکات بهتر به معنای زنجیره تامین کارآمدتر و هزینه کمتر برای شما و مشتریانتان است.

 

نرم افزار لجستیک چه کمکی می‌کند؟

 

فهرستی از چالش‌هایی که بر عملیات انبار شما تأثیر می‌گذارند تهیه کنید و یک استراتژی برای مقابله مؤثر با آن‌ها ایجاد کنید. انتخاب یک نرم افزار لجستیک برای نظارت بر این فعالیت‌ها و ادغام داده‌ها در یک مکان، یکی از راه‌های رسیدگی به مشکلات تدارکات انبار منحصر به فرد شما است.

 

در واقع استفاده از یک نرم افزار مدیریت موجودی مبتنی بر ابر داده که می تواند به کسب و کار کمک کند تا جریان فیزیکی محصولات را به طور خودکار بر اساس تراکنش‌هایی که در سیستم ثبت می‌شود، نظارت کند، یعنی زمانی که معاملات خرید را ثبت می کنید، سهام افزایش  و معاملات فروش کاهش می‌یابد. به غیر از ردیابی حرکت فیزیکی سهام، می‌توانید از ماژول گزارش‌های داخلی نیز اطلاعاتی دریافت کنید، این ویزگی به شما امکان می‌دهد؛ اطلاعات را ردیابی کرده و بر اساس داده‌هایی که در دست دارید برنامه‌ریزی کنید.

 

اتوماسیون در انبارداری

 

اتوماسیون نقشی حیاتی در تمام جنبه‌های یک کسب و کار، به ویژه در پیچیده ترین وظایف ایفا می کند. بسیاری از این وظایف در یک انبار انجام می‌شود که به عنوان مرکز عملیات مدیریت موجودی روزانه یک شرکت عمل می‌کند. پیاده‌سازی فناوری مدرن در یک انبار می‌تواند به هر کسب‌ و کاری کمک کند تا این وظایف را خودکار کند، سودآوری را بهبود بخشد و رقابتی بماند.

با این حال، طیف گسترده ای از فناوری‌ها برای انتخاب وجود دارد، بنابراین صاحبان کسب و کار باید آن فناوری‌هایی را بیابند که کارایی را بهبود می‌بخشد، عملیات را ساده می‌کند، میزان هزینه‌ها را کاهش و اطمینان می‌دهد که فرآیند کالاها و مواد،  بدون زحمت جریان دارند.

اجازه دهید به انواع اتوماسیون و برخی از رایج ترین فناوری‌های مورد استفاده برای خودکارسازی وظایف انبار نگاهی بیندازیم.


این مطلب را هم بخوانید: برنامه ریزی لجستیک چیست؟


انواع اتوماسیون در انبارداری

 

دو نوع اتوماسیون وجود دارد:

  • خودکارسازی فرایند
  • اتوماسیون فیزیکی


 اتوماسیون فرآیند جمع آوری اطلاعات و جابجایی آن است. کارهای روزانه جمع آوری اطلاعات و متمرکز کردن آن را خودکار می‌کند تا همه بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، داده‌های وارد شده توسط یکی از کارکنان هنگام انتخاب یک کالا می‌تواند در یک پایگاه داده مشترک همراه با اطلاعات مربوط به سفارش و جزئیات ارسال کالا ذخیره شود. اگر کارمند دیگری باید بررسی کند که آیا کالای مناسب ارسال شده است یا خیر، با در اختیار داشتن این داده‌ه‌ها، فرآیند را قابل اعتمادتر و در زمان کوتاه تری پیش میبرد.

 از سوی دیگر، اتوماسیون فیزیکی؛ مربوط به حرکت اجسام فیزیکی است. این دستگاه از طیف وسیعی از ربات‌های ساده و پیچیده استفاده می‌کند تا مدت زمانی را که کارکنان انبار صرف جمع‌آوری و حمل اقلام می‌کنند، کاهش دهد و امکان جمع‌آوری و بسته ‌بندی سریع‌تر و سازگارتر را فراهم کند.

دسته بندی ها:لجستیک انبار

جدیدترین مقاله