
چالش ها و فرصتهای منحصر به فرد برای مدیریت ناوگان
20 دی 1401راه حلهای تله ماتیک اینترنت اشیاء میتوانند دادههای وضعیت خودرو و جاده را با استفاده از فناوری GPS، فناوریهای فعالشده هوش مصنوعی (AI)؛ برای بینایی رایانه و تشخیصهای داخلی جمعآوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند. ارائه این دادهها به صاحبان و مدیران ناوگان، میتواند به آنها در نظارت بر فرآیند تعمیر و نگهداری خودرو، عملکرد راننده و مدیریت بار کمک کند.
علاوه بر این موارد، پس از جمع آوری، داده ها را می توان برای دسترسی و تجزیه و تحلیل جهانی، از جمله شناسایی روند و پیش بینی ها، در ابر داده بارگذاری کرد. این سطح از دید اطلاعات می تواند برای بهبود عملیات، مدیریت پذیری و پایداری استفاده شود.
موارد استفاده برای تله ماتیک های مجهز به اینترنت اشیا برای مدیریت ناوگان عبارتند از:
- فرآیند تعمیر و نگهداری برای پیش بینی ناوگان
- مدیریت و بهینه سازی دارایی و محموله
- مدیریت سوخت
- برنامه ریزی مسیر
- مانیتورینگ داخلی و خارجی خودرو برای جلوگیری از سرقت و امنیت محموله
- ایمنی و رفتار راننده
- مدیریت ریسک
- کاهش ضایعات
- بهره وری بیشتر از خدمات
- تجزیه و تحلیل منطقه کاری
- مدیریت دارایی جاده
چالش ها و فرصتهای منحصر به فرد برای مدیریت ناوگان
برای مدیریت بهینه ناوگان باید حجم زیادی از داده ها از مصرف سوخت، فرکانس فرآیند تعمیر و نگهداری و کدهای تشخیصی موتور گرفته تا ETAهای تحویل، اطلاعات نظارت بر عملکرد راننده و موقعیت خودرو و تعداد سرنشینان داخل خودرو؛ جمع آوری شود.
راهحلهای سنتی تله ماتیک برای گرفتن این اطلاعات شامل یک دانگل متصل به چندین دستگاه سیستم متفاوت برای گرفتن مجموعه محدودی از اطلاعات، از جمله GPS، مسیریابی و دادههای مصرف سوخت است. با مجموعه دادههای مستقل متعددی که باید قبل از تجزیه و تحلیل جمعآوری میشدند، مدیران ناوگان نمیتوانستند دید یا اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیری مؤثر را تا پس از آن به دست آورند. علاوه بر این مورد، هر راهحل و سیستم نقطهای مستقل در برابر خطرات امنیتی بالقوه آسیبپذیر بود و هر دستگاه به منبع تغذیه خود نیاز داشت.
دیجیتالی شدن ناوگان
امروزه پیشرفتها در حوزه فناوری، بینشهای تحلیلی و هوش مصنوعی، همراه با افزایش پذیرش تجارت الکترونیک، باعث دیجیتالی شدنیک ناوگان میشوند. این به معنای انتقال از چندین سیستم جمعآوری دادههای مستقل به رایانههای قوی در داخل خودرو است که میتوانند دادههای این سیستمهای متفاوت را ادغام کنند، آنها را در زمان آنلاین پردازش کنند و برای ذخیرهسازی و تحلیل روند به ابر داده منتقل کنند.
این ادغام دادهها و توانایی پردازش همه آنها در یک دستگاه به این معنی است که این رایانههای قدرتمند و مرکزی درون خودرو میتوانند نقاط داده بیشتری را نظارت کنند و موقعیتهای پیچیدهتر را سریعتر تجزیه و تحلیل کنند و در عین حال نتایج را در یک داشبورد واحد نمایش دهند.
اطلاعات مدیریت بار دسترسی به این سطح از تلهماتیک پیشرفته، مدیران ناوگان را قادر میسازد تا به حل مشکلات، راهنمایی راننده و تصمیمگیری در لحظه کمک کنند.
این مطلب را هم بخوانید: تفاوت بین انبارداری و لجستیک
آماده شدن صنعت ناوگان برای آینده
پیچیدگی روزافزون مصرفکنندگان، ادامه موانع در پی همهگیری جهانی و رشد جمعیت در مراکز شهری جهان همچنان چالشهای مهم و معناداری را برای اپراتورها در چندین صنعت ایجاد خواهد کرد.
در سرتاسر جهان، رهبران دولت در همه سطوح، همراه با شرکتهای خصوصی و دولتی، به فناوریهای IoT و AI روی آوردهاند تا همگام با خواستههای اقتصاد جهانی متصل باشند و به چالشهای پیش آمده صنعت حمل و نقل امروزی رسیدگی کنند.
علاوه بر مزایای عملیاتی و تجاری فوری که راهحلهای مدیریت ناوگان مجهز به اینترنت اشیا ارائه میدهند، دیجیتالیسازی ناوگان میتواند به مدیران ناوگان، اپراتورهای لجستیک و رانندگان کمک کند تا برای پاسخگویی به نتایج روندها و ابتکارات جهانی آماده باشند.
به عنوان مثال، تلاشهای جهانی در حال انجام برای مدرنسازی زیرساختها، از طریق ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات اینترنت اشیا با زیرساختهای فیزیکی، پایهای را ایجاد میکند که از آن جوامع، شهرها و دولتها میتوانند جهانی پایدارتر، مقرونبهصرفهتر، ایمنتر و عادلانهتر ایجاد کنند. نتایج این طرحها برای ایجاد برابری در صنعت حملونقل، تقویت رشد اقتصادی و حمایت از مسئولیتپذیری در قبال محیط زیست تأثیر مستقیمی بر ناوگان حمل و نقل خواهد داشت و نیاز به راهحلهای ناوگان هوشمندتر را تحریک میکند. ناوگانها میتوانند از بودجه این قوانین جدید برای دیجیتالی کردن ناوگان خود استفاده کنند.
علاوه بر این موارد، رشد شهرنشینی و جمعیت جهانی تا سال 2050 به میزان 23 درصد افزایش مییابد که در این مدت 2.5 میلیارد نفر دیگر به مناطق شهری اضافه میشود و تقاضا برای جابهجایی مسافران دو برابر میشود.
در شهرها به طور مشابه اینترنت اشیا و فناوری اطلاعات و ارتباطات را در زیرساختهای موجود ادغام میکنند تا به ایمنی عمومی، تراکم ترافیک و اثرات زیستمحیطی رسیدگی کنند تا کیفیت زندگی شهروندان خود را بهبود بخشند.
این مطلب را هم بخوانید: نرم افزار مدیریت ناوگان نیک آوازه
مدیریت ناوگان
مجموع چنین تغییراتی به این معنی است که داده های بیشتری نسبت به قبل در دسترس و برای تصمیم گیری ضروری خواهد بود. همگرا شدن بارهای کاری فناوری اطلاعات با ترکیب ورودی های داده در یک داشبورد درون خودرو، مدیران ناوگان و رانندگان را قادر می سازد تا ارتباطات و توانایی خود را برای عمل بر اساس بینش ساده کنند.
با گسترش شهرها، زنجیرههای عرضه جهانی پیچیده تر میشوند و تجارت برای پاسخگویی به تقاضا افزایش مییابد. برای مثال، پیشبینی میشود که محمولههای کالاها تا سال 2040 تا 45 درصد رشد کند.3 بخش حفظ اقتصاد مبتنی بر عرضه امروز، با پیچیدگی و تنوع ریسکهای زنجیره تأمین، نیازمند ابزارهای مدیریت هوشمند برای چابکی در پیشبینی و پاسخگویی به نیازهای بازار پویا است.
اپراتورهای ناوگان برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر مشتریان و سازگاری تقریباً آنلاین با شرایط آب و هوایی، اختلالات ترافیکی و سایر رویدادها به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند. برای مدیران ناوگان، استفاده از فناوری، دستگاههای متصل و استفاده از قدرت دادههای گرفتهشده به روشی اقتصادی میتواند یک کسب و کار را متحول کند. اطلاعات مبتنی بر تجزیه و تحلیل زمان آنلاین به سازمانها اجازه می دهد تا تصمیمات بهتری بگیرند و ارزش بیشتری را به مسافران، مشتریان و کارمندان خود ارائه دهند.
در مجموع، مدرنسازی وسایل نقلیه ناوگان امروزی، ادغام یکپارچه با زیرساختهای جدید و دیجیتالی سازی آن را امکانپذیر میسازد و همچنین به آمادگی برای برآورده کردن الزامات و مقررات در حال ظهور، کمک میکند.