logo
blog cover

بهترین شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین

21 دی 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

برای موفقیت در بازار جهانی رو به رشد، به یک سیستم زنجیره تامین نیاز دارید که از ابتدا تا انتها، در سراسر شرکت شما و فراتر از آن به هم متصل باشد. در اینجا پنج مرحله را برای دستیابی به برنامه ریزی برای مدیریت زنجیره تامین متصل توصیه خواهیم کرد.


بهترین شیوه‌های مدیریت زنجیره تامین


حرکت به سمت ایجاد یک برنامه ریزی برای زنجیره تامین


هنگام استفاده از سیستم‌ها و صفحات گسترده ERP برای برنامه‌ریزی، شرکت‌ها معمولاً فقط به داده‌های تاریخی متکی هستند، که در نتیجه در صورت بروز هرگونه اختلال در تقاضا یا عرضه، فضای کمی برای تغییرات ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، بر اساس اعداد سال قبل، یک شرکت می تواند تعداد محصولاتی را که در سه ماهه آینده به فروش می رساند تخمین بزند. با راه‌حل برنامه ‌ریزی زنجیره تأمین متصل، می‌توانید سناریوهای را ایجاد و به طور مؤثرتری برنامه ‌ریزی کنید تا در هنگام بروز اختلالات آماده باشید و برنامه ریزی زنجیره تامین را با برنامه ریزی سازمانی خود متحد کنید.

 

مرحله دوم، اتصال فرآیند برنامه ریزی زنجیره تامین سنتی به برنامه ریزی فروش و عملیات و برنامه ریزی مالی است. شرکت‌ها می‌توانند از همگام‌سازی برنامه ‌ریزی عملیاتی کوتاه‌ مدت خود با فرآیندهای برنامه‌ریزی تجاری گسترده‌تر خود برای به‌روزرسانی در زمان آنلاین برای پیش‌بینی میزان موجودی و عرضه؛ سود ببرند.

 استقرار راه حل هایی برای عملیات فروش و برنامه ریزی، که امکان همکاری با شرکت های دیگر را فراهم می کند به این معنی است که ذینفعان در سراسر کسب و کار می توانند سناریوهای جدیدی ایجاد کنند و به سرعت نحوه استفاده از منابع خود را برای بهینه سازی میزان سودآوری هنگام وقوع یک رویداد پیش بینی نشده، ارزیابی کنند.


این مطلب را هم بخوانید: نحوه انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت ناوگان

 

  • تقاضای مشتری نهایی را پیش بینی کنید

برای شرکت‌هایی که کالاهای بسته‌بندی شده را بهمصرف‌کننده ارائه می‌دهند، پیش‌بینی اینکه مشتریان چه می‌خواهند و چه زمانی آن را می‌خواهند؛ یک چالش همیشگی است. در نتیجه استفاده از راه حلی هایی که امکان مشاهده سرتاسر زنجیره تامین و فراتر از شبکه موجود عمده فروشان و خرده فروشان را برای درک سیگنال‌های میزان تقاضا از سوی مشتریان را فراهم می کند؛ الزامی است.

هنگامی که تغییر احساسات مصرف کننده به سرعت قابل شناسایی است و تغییرات در میزان تقاضا برای محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد، شرکت، شرکا و مشتریان از حاشیه سود بیشتر و زمان تولید بهینه‌تر؛ سود می برند.

 

از داده های ارائه شده در تمام نقاط زنجیره تامین استفاده کنید

از آنجایی که برنامه ریزی زنجیره تأمین معمولاً شامل تعداد بی شماری از تأمین کنندگان، کانال ها، مشتریان و طرح های قیمت گذاری است، ترکیب راه‌حلی که از داده‌ها استفاده می‌کند، امکان برنامه‌ریزی با دقت بسیار بالا را فراهم می‌کند و خطر کمبود موجودی یا موجودی مازاد را کاهش می‌دهد.

 

  • از انعطاف پذیری برای مقابله با تغییرات اطمینان حاصل کنید

وقتی فناوری برنامه ریزی کارآمد و واکنش های سریع را تسهیل می کند، اختلالات مخل ایجاد نمی کنند؛ زیرا فرآیند برنامه ریزی و پیش بینی آسان است و منجر به صرفه جویی در زمان و پول و افزایش سود آوری برای یک کسب و کار می‌شود.

 

روندهای مهم در مدیریت زنجیره تامین

 

زنجیره تامین در آینده چگونه خواهد بود؟ در اینجا چند روند کلیدی در مدیریت زنجیره تامین آورده شده است.

 

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

پیش‌بینی فرآیندهای مبتنی بر تاریخ؛ برای برنامه‌ریزی زنجیره تامین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ (ML) این حوزه را  تغییر خواهند داد. مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی و ML فرآیندهایی مانند سنجش تقاضا، هماهنگ‌سازی و همچنین برنامه‌ریزی میزان عرضه را تغییر خواهند داد.

هوش مصنوعی شروع به قیمت گذاری پویا خواهد کرد و معرفی محصولات جدید بر اساس هوش بازار پیش بینی شده خواهد بود. هوش مصنوعی و ML همچنین مدل های جدیدی را برای مدیریت تبلیغات محصول و همچنین پاسخ به اختلالات در زنجیره تامین ایجاد خواهند کرد. پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی و ML نقش کلیدی در آینده عملیات زنجیره تأمین خواهند داشت و تأثیری دگرگون کننده‌ای بر سایر فرآیندهای تجاری خواهند داشت.


این مطلب را هم بخوانید: لجستیک انبار در مقابل زنجیره تامین

 

  • چالش های نظارتی و خطرات امنیتی

با ادامه خطر هک‌های شرکت‌های پرمخاطبغ که اطلاعات میلیون‌ها مصرف کننده را به خطر می اندازد، شرکت ها باید استانداردهای پروتکل های حریم خصوصی و حفاظتی خود را در سال جاری افزایش دهند. مقررات جدید برای محافظت از حریم خصوصی که امسال اجرایی می شود، مانند مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR)، بر عملیات شرکت نیز تأثیر خواهد گذاشت. اصلاحات مالیاتی، بی ثباتی سیاسی، قیمت نفت و در دسترس بودن منابع؛ همگی نیازمند اقدام در سراسر شرکت، از جمله در حوزه زنجیره تامین هستند. در نتیجه، برنامه ریزان زنجیره تامین برای برنامه ریزی برای تمام سناریوهای بالقوه به قابلیت های مدل سازی پیچیده نیاز دارند.

 

  • بلاک چین و فراتر از آن

فناوری بلاک چین؛ نحوه همکاری شبکه‌های شرکای تجاری را تغییر داده است. با پیشرفت این تکنولوژی در سال 2019، این فناوری به حذف بانک ها و اهرم ارزهای دیجیتال ادامه می دهد و همکاری بهتری را امکان پذیر می کند. بلاک چین همچنین نقش مهمی در تبدیل همکاری به یک عامل بزرگتر در برنامه ریزی و اجرای زنجیره تامین خواهد داشت.

فناوری ردیابی، زمانی که یک حرکت متمرکز بر شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) بود، از حسگرها و دستگاه‌ها در سراسر دارایی‌ها و ماشین‌ها استفاده می‌کرد و امسال به روش‌های جدید استفاده خواهد شد. به لطف فناوری اینترنت اشیا (IoT)، داده ها در زنجیره تامین نفوذ می کنند و پس از تجزیه و تحلیل و مصرف توسط هوش مصنوعی و ML؛ برای تغییر فرآیندها استفاده می شوند.

 

  • آینده ای پویا و متصل

مدیران زنجیره تامین همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از فرصت‌ها و غلبه بر موانع هستند که زنجیره تامین مدرن در حال تکامل است. با رویکرد و ایجاد یک برنامه ریزی زنجیره تامین متصل و استفاده از فناوری های جدید، داده ها گرد هم می آیند و افراد بیشتری در فرآیندهای تصمیم گیری ادغام می شوند؛ همانطور که در زنجیره تامین آینده در نظر گرفته می شود، این روندها نقش کلیدی در تحول زنجیره تامین خواهند داشت.

دسته بندی ها:مدیریت زنجیره تامین

جدیدترین مقاله