logo
blog cover

هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی

12 مهر 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی

در جهانی زندگی می‌کنیم که انواع مختلفی از فناوری‌های پیشرفته برای صنایع مختلف ایجاد شده‌اند و از هر سو ما را احاطه کرده‌اند. وجود این دسته از فناوری‌های نو، موجب می‌شود تا صنایع مختلف به سمت بهینه شدن حرکت کنند و رو به پیشرفت و تکامل داشته باشند. صنایعی از قبیل حمل و نقل نفت و گاز و پتروشیمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده‌های این صنایع را می‌توان نوعی حرکت به سمت بهره‌وری و ایمنی به شمار آورد. لذا مدیران این دسته از صنایع می‌توانند برای رضایت بیشتر و اطمینان خاطر بالاتر از این فناوری‌ها

استفاده کنند تا از این طریق، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات پیش روی خود را نیز برطرف سازند.


مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی

با توجه به صنعت حمل و نقل فرآورده‌های نفتی در جاده‌ها، چند نکته قابل‌ مشاهده است. از جمله این نکات می‌توان به مسئله تأمین امنیت در حمل و نقل این نوع از محموله‌ها اشاره کرد. از طرف دیگر افزایش بهره‌وری نیز در این ‌میان نقش بسیار مهمی دارد. این دو عامل، نیاز به توجهات ویژه از سمت مدیران این ناوگان‌ها دارند. لازم به ذکر این نکته است که اقداماتی از قبیل هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در چنین شرایطی، مزایای بسیار ویژه‌ای را برای این دسته از مدیران به وجود می‌آورد. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش دادن بسیاری از هزینه‌ها اشاره کرد. از طریق طراحی و توسعه و به کارگیری سیستم‌های هوشمند کنترل‌کننده، زمان نظارت و کنترل برحمل و نقل محموله‌ها کاهش بسیار زیادی پیدا می‌کند. این عامل سبب می‌شود تا ایمنی بسیار بالاتری در حمل و نقل‌ محصولات و انواع فرآورده‌های نفتی به وجود بیاید و از طرف دیگر بهره‌وری را با افزایش قابل‌ ملاحظه‌ای مواجه کند.

در حال حاضر این نوع از صنایع با برخی از چالش‌ها مواجه‌اند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به رفتارهای پرخطر از سمت برخی از رانندگان اشاره کرد. این رفتارها احتمال بروز حادثه و ایجاد اشتعال محموله را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که یک محموله، دیر به مقصد مورد نظر خود برسد و از این طریق هزینه‌های حمل و نقل را افزایش دهد. هر کدام از این مشکلات و چالش‌ها، کافی است تا پیامدهای بسیار زیادی را از نظر مالی و یا حتی جانی به وجود آورد.

لذا باید به ‌دنبال راهکار و یا اقدامی مناسب برای از بین بردن این چالش‌ها و موانع بود. راهکاری که در این زمان، برای برطرف ‌سازی این دسته از چالش‌ها توصیه و مطرح می‌شود، هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی است.

مزایای هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی

امکان نظارت از راه دور

سیستم‌های هوشمند از راه دور ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، می‌توانند اطلاعات دقیق سفر و هم‌چنین حرکت راننده  آن را به ‌صورت کاملا لحظه‌ای در اختیار مرکز کنترل قرار دهند. انجام این کار موجب می‌شود تا سرعت تصمیم‌گیری افزایش پیدا کند و این کار با کم‌ترین میزان خطا انجام شود. بنابراین از طریق به‌کارگیری این نوع از سیستم‌های هوشمند و کنترل‌کننده می‌توان بهره‌وری عملیات حمل و نقل فرآورده‌های نفتی را با افزایش قابل‌ ملاحظه مواجه کرد.

در این نوع از سیستم‌های هوشمند از ردیاب‌های خاص استفاده ‌شده است. لذا می‌توان هر نوع عبور راننده را تحت کنترل قرار داد و یا میزان تخطی‌های حمل و نقل از مسیرهای پیش‌بینی‌ شده قبلی را مدیریت کرد. این تخطی‌ها خود، عامل بسیار مهمی در قاچاق سوخت و یا دیر رسیدن یک محموله نفتی به مقصد مورد نظر به شمار می‌روند. بنابراین تمامی این حرکات از طریق هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی قابل پیشگیری است. با استفاده از این نوع از سیستم‌های کنترلی و هوشمند، راننده خود می‌داند که هر فعالیتی انجام دهد تحت کنترل و مراقبت است. بنابراین سعی می‌کند از هر نوع تخطی پیشگیری کند.

از طرف دیگر لازم است بدانید که در این نوع از سیستم‌های کنترل‌کننده هوشمند از حسگرهایی ویژه استفاده شده ‌است. داده‌ها به صورت‌های کاملا لحظه‌ای از طریق این حسگرها، قابل انتقال به مرکز کنترل هستند. این عامل نیز موجب می‌شود تا از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری به عمل آید. از جمله این حسگرها می‌توان به حسگرهای سنجش وزن بار و یا حسگرهای دما اشاره کرد. با استفاده از حسگرهای سنجش وزن بار می‌توان از کاهش یافتن حجم محموله، پیشگیری کرد و با به کارگیری حس‌گر دما نیز می‌توان از افزایش یافتن دمای محموله مطلع شد. وجود این عوامل، ایمنی محموله نفتی را تأمین می‌کنند.

امکان تعمیر و نگهداری پیشرفته و مناسب

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام حمل و نقل مواد و فرآورده‌های نفتی و گازی، انتقال سریع این محصولات به ‌صورت کاملا سالم است. استفاده از نرم‌افزارهای طراحی ‌شده برای هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی این امکان را ایجاد می‌کند که خودروی حمل‌کننده بار براساس یک سیستم تعمیر و یا نگهداری پیشگیرانه، قبل ‌از اعزام به مقصد، از نظر سلامتی، مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. در این‌ صورت ایمنی حمل و نقل و خودروی مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

امکان کنترل رفتارهای دردسرساز راننده

یکی از چالش‌های پیش روی صنعت حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، رفتارهای پرخطر و دردسرساز برخی از رانندگان است. بنابراین لازم است در طول انجام این فرآیند، رفتارهای رانندگان تحت نظارت و کنترل دقیق قرار بگیرد تا از این طریق خودروها سرعت و یا شتاب بیش ‌از حد پیدا نکنند و یا ترمزهای شدید و ناگهانی به مخاطره منجر نگردد. از این طریق می‌توان رفتارهایی مانند توقف‌های بی‌هنگام راننده را رصد کرد و یا گردش‌های ناگهانی وی را تحت مدیریت قرار داد. همان‌طور که می‌دانید هرکدام از این رفتارها کافی است تا مخاطراتی برای راننده و محموله مورد نظر ایجاد کند.

لذا هوشمندسازی مدیریت ناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند با استفاده از به‌ کارگیری انواع مختلف سنسورها، امکانی را فراهم کند تا بتوان به ردیابی لحظه‌ای رانندگان اقدام کرد و رفتارهای پرخطر و یا دردسرساز آنان را تحلیل نمود. با این وجود، می‌توان در مواقع لزوم به رانندگان متخلف هشدار داد تا رفتارهای خود را اصلاح کنند. این عامل به حفظ ایمنی محموله می‌انجامد و از طرف دیگر، در مدیریت بهینه مصرف سوخت نیز اثر گذار است.



دسته بندی ها:هوشمندسازی مدیریت ناوگانناوگان حمل و نقل نفت، گاز و پتروشیمی

جدیدترین مقاله