logo
blog cover

ادغام حسگرهای مختلف در نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک

7 فروردین 1403
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

امروزه که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، استفاده از حسگرها در صنایع مختلف؛ از جمله صنعت حمل و نقل، اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

همان طور که می‌دانید نرم‌ افزارهای مدیریت ناوگان نقش بسیار مهمی در بهینه‌سازی عملکرد و کارایی این صنعت ایفا می‌کنند؛ اما به منظور دستیابی به عملکرد بهتر و اطلاعات دقیق‌تر، ادغام حسگرهای مختلف در این نرم‌افزارها امری ضروری است.



حسگرها و نقش آن‌ها در مدیریت ناوگان



حسگرها دستگاه‌هایی هستند که قادرند اطلاعات محیطی را از جمله دما، فشار، سرعت، موقعیت جغرافیایی را اندازه‌گیری کنند و این اطلاعات را به سیستم‌های مختلف ارسال کنند. در صنعت حمل و نقل، از حسگرها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند تا اطلاعات مربوط به وضعیت خودروها، بارها و شرایط محیطی را جمع‌آوری و ارسال کنند.

 این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات بهینه در مدیریت ناوگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.



ادغام حسگرهای مختلف در نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک

 


صنعت لجستیک مسئول حمل و نقل محموله های با ارزش بالا است و با استفاده از سیستم مدیریت ناوگان اُلستیک، مدیران می توانند اطمینان حاصل کنند که حمل و نقل محموله های آنها نه تنها ایمن؛ بلکه کارآمد نیز هست.

در اینجا؛ تنها به چند ویژگی نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک می‌پردازیم:


حسگر بار (Load Sensor):


از حسگر بار برای کنترل مداوم بار حمل شده توسط خودروها استفاده می شود. این حسگر با مقایسه وزن حمل شده توسط وسیله نقلیه با ظرفیت کل آن؛ به سیستم در ایجاد گزارش‌ها کمک می کند.


به عنوان مثال، فرض کنید سه کامیون با ظرفیت برابر - کامیون های A، B و C  در حال حمل کالا از یک مکان به مکان دیگر هستند. هر سه کامیون می توانند حدود 800 کیلوگرم کالا حمل کنند؛ اما حسگر بار تشخیص می دهد که باید به ترتیب 500 کیلوگرم، 700 کیلوگرم و 400 کیلوگرم توسط این وسایل نقلیه حمل شوند.

در این حالت، مدیران این گزینه را خواهند داشت که برخی از کالاها را از کامیون C به کامیون A و بقیه را به کامیون B منتقل کنند. به این ترتیب، از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کنند.


حسگرهای مجاورت:


این حسگرها در هر زمان که وسیله نقلیه دیگر یا شیئی در حال برخورد با وسیله نقلیه ناوگان باشد، هشدار ارسال می‌کنند.

این نوع حسگرها؛ وسیله نقلیه را در جاده های شلوغ ایمن نگه می دارند و همچنین می توان از آن‌ها برای شناسایی مناطق پر ترافیک در جاده ها استفاده کرد.

به علاوه مدیران ناوگان می توانند در هنگام اختصاص مسیر به وسایل نقلیه؛ از مسیرهایی که اغلب مسدود هستند، اجتناب کنند.


حسگر دما و رطوبت:


حسگرهای دما و رطوبت می‌توانند در مدیریت ناوگان بسیار مفید باشند. با اندازه‌گیری دما و رطوبت محیط داخل و خارج از وسایل نقلیه، می‌توان از تغییرات محیطی مطلع شد و اقدامات لازم برای حفظ شرایط مناسب برای بارها یا مسافران را انجام داد.


GPS:


حسگر GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی را فراهم می‌کند و این اطلاعات برای ردیابی وضعیت و موقعیت وسایل نقلیه و مسیریابی بهینه بسیار حیاتی هستند.


حسگر فشار تایر (Tire Pressure Sensor):


در جاده‌ها اطمینان از سلامت لاستیک ها برای حفظ ایمنی وسیله نقلیه امری ضروری است؛ زیرا لاستیک های کم باد یا پر باد می توانند کنترل وسیله نقلیه را دشوار کنند.

حفظ فشار مناسب تایر خودروها به مصرف بهینه سوخت کمک کرده و این امر به ناوگان حمل و نقل نیز کمک می‌کند تا هزینه ها را کاهش دهند. همچنین با این حسگر، سایش و پارگی لاستیک ها کاهش یافته و در نتیجه هزینه کلی نگهداری ناوگان کاهش می یابد.


با استفاده از این حسگر، مدیران در هر زمان که فشار از محدوده تعیین شده پایین‌تر یا بالاتر رود، هشدار دریافت می‌کنند. همچنین می توانند گزارش های جمع آوری شده در طول زمان را مشاهده کرده و برای سرویس لاستیک‌های خود اقدام کنند.

 

حسگرهای سوخت:


حسگرهای سوخت قادرند تا میزان مصرف و سطح سوخت موجود در وسایل نقلیه را اندازه‌گیری کنند و این اطلاعات می‌توانند به کاهش هدررفت سوخت و بهبود کارایی موتورها کمک کنند.


حسگر جلوگیری از برخورد:


این سنسور زمانی که وسیله نقلیه ناوگان به هر جسمی ​​نزدیک شده که به طور بالقوه منجر به تصادف می‌شود را تشخیص می دهد و به صورت آنلاین؛ هم مدیران و هم رانندگان هشدارهایی دریافت می کنند که آن‌ها را از این حادثه مطلع می‌کند. با کمک چنین حسگرهایی از آسیب دیدن خودروها جلوگیری می شود و همچنین ایمنی مسافران را تضمین کرده و باعث افزایش بهره وری ناوگان می شود.


شتاب سنج:


نظارت بر اینکه آیا تمام راننده‌ها به طور صحیح رانندگی می‌کنند بسیار دشوار است؛ چرا که رانندگی پر خطر می تواند به خودروها آسیب برسانند و این امر نه تنها منجر به کاهش ارزش خودرو می شود؛ بلکه می تواند باعث مصرف سوخت بیشتر نیز شود.

با کمک شتاب سنج، مدیران می توانند به رفتار رانندگان خود نظارت داشته باشند.


در واقع از طریق نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک فعالیت‌هایی مانند سرعت غیرمجاز، شتاب گیری و ترمز شدید به مدیران گزارش داده می‌شود و این امر نه تنها از خرابی خودرو جلوگیری می کند؛ بلکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نیز می شود.



ادغام حسگرهای مختلف در نرم ‌افزار مدیریت ناوگان اُلستیک امری اساسی و حیاتی برای بهبود عملکرد و کارایی صنعت حمل و نقل است. با ادغام حسگرهای مختلفی مانند سنسورهای دما، رطوبت، GPS، سوخت و فشار تایر، مدیران ناوگان به اطلاعات دقیق‌تری در مورد وضعیت و عملکرد وسایل نقلیه و شرایط محیطی اطراف آن‌ها دست می‌یابند که این امر می‌تواند به بهبود عملکرد، ایمنی و کاهش هزینه‌ها منجر شود. 

توجه داشته باشید که هر صنعتی عملکردهای متفاوتی دارد و نیازمندی‌های ناوگان آن‌ها در مقیاس وسیعی متفاوت است و هنگامی که در مورد ادغام حسگرهای مختلف در نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک سخن می‌گوییم در مورد راه حل های سفارشی برای هر نوع کسب و کاری صحبت می‌کنیم.

دسته بندی ها:نرم افزار مدیریت ناوگان اُلستیک

جدیدترین مقاله