
اهمیت سیستم لجستیک
1 اسفند 1401امروزه، اصطلاح "سیستم لجستیک" به جابجایی قابل اعتماد منابع و محصولات نهایی اطلاق میشود و بدون داشتن سیستم لجستیک کارآمد، یک تجارت نمیتواند در جنگ سودآوری، پیروز شود.
سیستم لجستیک چیست؟
در حالی که اصطلاحات "سیستم لجستیک" و "زنجیره تامین" گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده میشوند؛ اما سیستم لجستیک تنها عنصری از زنجیره تامین کلی است.
سیستم لجستیک به جابجایی کالا از نقطه الف به نقطه ب اشاره دارد که دو کارکرد حمل و نقل و انبارداری را به دنبال دارد. زنجیره تامین کلی؛ شبکهای از کسبوکارها و سازمانها است که در زنجیرهای از فرآیندها، از جمله لجستیک، برای تولید و توزیع کالا با یکدیگر همکاری میکنند.
مدیریت لجستیک چیست؟
سیستم لجستیک مجموعه ای از فرآیندهایی است که در انتقال کالا به صورت داخلی یا از خریدار به فروشنده انجام میشود. مدیران لجستیک بر پیچیدگیهای موجود در این فرآیند؛ نظارت و کنترل میکنند. در واقع، تعدادی گواهینامه برای این متخصصان وجود دارد. موفقیت در گرو توجه به بسیاری از جزئیات مانند موارد زیر است:
مسیرها باید بر اساس مصلحت، محیطهای نظارتی و اجتناب از موانع اعم از تعمیر جاده تا شرایط نامساعد جوی تعیین شوند. ارائه دهنده خدمات حمل و نقل و گزینههای بسته بندی باید با دقت در نظر گرفته شوند و هزینهها با عواملی از وزن تا قابلیت بازیافت سنجیده شود. هزینههای مرسولات کاملاً بارگیری شده ممکن است شامل عواملی خارج از حمل و نقل باشد، مانند مواردی که رضایت مشتری و در دسترس بودن انبار مناسب را تضمین میکند و اگر محمولهای از محصولات به دلیل خرابی وارد مجموعه شود، این موضوع بر عهده تیم تدارکات است.
خوشبختانه نرمافزار مدیریت لجستیک به کسبوکارها کمک میکند تا بهترین تصمیمات در بخشهای مسیریابی و حمل و نقل را اتخاذ، هزینهها را کنترل، از سرمایهگذاریها محافظت و جابجایی کالاها را ردیابی کنند. چنین نرمافزاری اغلب میتواند فرآیندهایی مانند انتخاب فرستنده بر اساس نوسانات نرخ یا قراردادها، چاپ برچسبهای حمل و نقل، وارد کردن خودکار معاملات در دفاتر و ترازنامه، سفارش تحویل فرستنده، ثبت رسیدها و امضاهای رسید و کمک به کنترل موجودی و غیره را خودکار کند. اینجاست که نرم افزار مدیریت لجستیک نیک آوازه به کمک شما میآید.
این مطلب را هم بخوانید: ویژگیهای کلیدی موثر در مدیریت زنجیره تامین
لجستیک فرآیند انتقال مؤثر کالاها از نقطه A به نقطه B است. موفقیت نیازمند توجه دقیق به جزئیات، از بخش بسته بندی گرفته تا انبارداری و حمل و نقل است.
در بهترین حالت، تدارکات ضعیف به سود یک شرکت لطمه می زند. در بدترین حالت، میتواند فلجکننده باشد؛ زیرا تدارکات تجلی فیزیکی یک معامله است و بدون آن، هیچ جابهجایی پول نقد از مشتری به فروشنده وجود ندارد.
بهترین شیوههای لجستیکی بسته به ماهیت کسب و کار و تصمیمات محصول آن متفاوت است؛ اما این فرآیند همیشه پیچیده است و در نتیجه؛ اتوماسیون کلید کارایی یک ناوگان است.
تدارکات کسب و کار به مجموعه ای از فرآیندهای دخیل در جابجایی کالاها اعم از یک تامین کننده به یک تجارت یا از یک تجارت به مشتری اشاره دارد. مفهوم کلیدی در اینجا مدیریت این فرآیندها به عنوان یک سیستم یکپارچه است. به عنوان مثال، خرده فروشان آنلاین که با موفقیت محصولات را مستقیماً از صدها یا هزاران تامین کننده کوچک به مشتریان ارسال میکنند، شیوههای لجستیک تجاری پیشرفته ای دارند.
یک سیستم مدیریت لجستیک زیربنای این تلاش است و شامل مدیریت حمل و نقل ورودی و خروجی، مدیریت انبار، مدیریت ناوگان، پردازش سفارش، کنترل موجودی، پیشبینی عرضه و تقاضا، و مدیریت ارائهدهندگان خدمات لجستیک شخص ثالث (3PL) است.
اهمیت سیستم لجستیک
سیستم لجستیک بر جابجایی کالا متمرکز است؛ اما تأثیرات آن بسیار بیشتر است. در تجارت، موفقیت در سیستم لجستیک به افزایش کارایی، هزینههای کمتر، نرخ تولید بالاتر، کنترل موجودی بهتر، استفاده هوشمندانهتر از فضای انبار، افزایش رضایت مشتری و تامینکننده و تجربه مشتری بهبود یافته است.
هر یک از این عوامل میتواند به طور قابل توجهی بر موفقیت یک شرکت تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید که سیستم لجستیک به مدیریت بازده برای استخراج بیشترین درآمد از این کالاها نیز گسترش مییابد.
نمونههایی از سیستم لجستیک
بهترین شیوههای سیستم لجستیک بسته به ماهیت کسب و کار و تصمیمات محصول آن متفاوت است. واریانسهای موجود در مثال های زیر را در نظر بگیرید.
یک تولیدکننده مدل کسب و کار خود را بر اساس یک سیستم مدیریت موجودی بهموقع استوار میکند که دریافت مواد خام را با برنامههای تولید همسو میکند، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه ذخیرهسازی نیست و سرمایه شرکت به طور مداوم برای سرمایهگذاری مجدد آزاد میشود. اولویتهای سیستم لجستیکی آن شامل برنامهریزی تقاضا، انتخاب تامینکنندگانی است که به طور مداوم در زمان و بودجه مانند دریافت سریع مواد در بدو ورود و جابجایی کارآمد مواد را ارائه میدهند. هنگامی که کالاهای نهایی تولید میشوند، اولویتها به بسته بندی محصول نهایی و انتقال آن به توزیع کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان یا سایر مشتریان تغییر میکند. تولیدکنندگان باید لجستیک نهایی را از خرید تا دریافت تا تولید تا بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل به خریدار مدیریت کنند.
اگر سازنده مدل مستقیم به مصرف کننده داشته باشد، ممکن است از زنجیره تامین به عنوان ارائه دهنده خدمات برای رساندن محصولات خود به مشتری نهایی استفاده کند.
این مطلب را هم بخوانید: تفاوت بین انبارداری و لجستیک
در مثال دوم، یک فروشگاه لباس به طراحان و تولیدکنندگان سهام سفارش میدهد. کالاهای تمام شده برای دریافت به انبار اصلی توزیع خرده فروش می رسد. اقلام ابتدا یکپارچه می شوند و از بسته بندی تجاری فلهای به بستههای مصرفی فردی تقسیم میشوند. بارکدها اضافه می شوند، سپس اقلام مرتب شده، بسته بندی و به فروشگاه یا انبار نزدیک ارسال میشوند. لجستیک برای خرده فروش با دریافت کالا شروع میشود و از طریق جابجایی آن کالاها به مقصد نهایی خود ادامه می یابد.
در سناریوی خردهفروشی دوم، برخی یا همه کالاها به یک مرکز انجام سفارش ارسال میشوند، در آنجا پردازش میشوند و به مشتری نهایی ارسال میشوند که احتمالاً خرید را آنلاین انجام داده است. در این سناریو، تدارکات مستلزم این است که خردهفروش کالاهایی را که از تامینکنندگان سفارش داده است؛ دریافت کند، آنها را یکپارچه کند و در محل ذخیرهسازی مرکز تکمیل ذخیره کند تا بر اساس سفارش مشتری دستهبندی شود و سپس توسط یک شرکت تامین کننده لجستیک شخص ثالث، مانند نیک آوازه ارسال شود.