logo
blog cover

تعریف لجستیک هوشمند

6 بهمن 1401
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

لجستیک هوشمند یک راه حل کلیدی برای مقابله با چالش‌های مربوط به فرآیند توزیع در شهرها است. لجستیک هوشمند را می‌توان ترکیبی از ساختار مدیریت و هدایت ترافیک برای استفاده بهینه از سیستم ترافیک و مدیریت لجستیک (سازماندهی، برنامه ریزی، کنترل و اجرای جریان کالا) با استفاده موثر از داده‌ها تعریف کرد.

 

تعریف لجستیک هوشمند


تدارکات هوشمند؛ به مقامات دولتی فرصت‌هایی برای بهبود مدیریت ترافیک پویا و بهبود اجرای (در صورت نیاز) قوانین محلی، به عنوان مثال از نظر دسترسی به مرکز شهر (زمان روز، مکان و نوع وسیله نقلیه) ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، برنامه‌های کاربردی لجستیک هوشمند، فرصت‌های تجاری را به شرکت‌های لجستیک و مشتریان آن‌ها ارائه می‌دهد. راه حل‌های لجستیک هوشمند؛ بخش حمل و نقل و انبارداری کارآمد را بهبود می‌بخشد، اما آن‌ها همچنین اتصال (بین) بین شبکه‌های لجستیک مختلف را ، به عنوان مثال برای تبادل سفارشات حمل و نقل بین طرف‌های مختلف و یا روش‌های آن‌ها را تسهیل می‌کنند.


بهبود بخش توزیع درون شهری به کمک لجستیک هوشمند


مفهوم لجستیک هوشمند؛ امروزه عمدتاً در حوزه توزیع درون شهری کاربرد دارد. بهبود ساختارهای توزیع درون شهری یک موضوع مهم برای اکثریت قریب به اتفاق است. همچنین به دلیل علایق گاه متناقض ساکنان از یک سو و کارآفرینان از سوی دیگر، موضوعی چالش برانگیز است. توزیع شهر به دسترسی و حمل و نقل کارآمد در داخل شهرها مربوط می‌شود، اما زندگی سالم و کیفیت هوا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین نیاز به تعریف و پیاده‌سازی راهکارهای هوشمند برای توزیع شهر از دو منظر سازمانی و فناوری افزایش می‌یابد.

 

افزایش مناطق زیست محیطی به کمک لجستیک هوشمند


شوراهای شهر؛ مقررات دسترسی برای وسایل نقلیه باری مرتبط با میزان آلایندگی را تشدید می‌کنند. اقدامات جامعی در اکثر شهرهای اروپایی انجام شده است. سایر مناطق شهری در اروپا در حال انجام اقداماتی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش CO2 هستند. شهرها همچنین در حال گسترش دامنه خود از وسایل نقلیه باری به سایر وسایل حمل و نقل (خصوصی و عمومی) هستند. جنبش‌های اجتماعی و منافع در حمل‌ونقل پاک‌تر در داخل مرزهای شهر، پیامدهای گسترده‌ای برای بخش لجستیک دارد. این چالش‌ها را می‌توان با روش‌ها و مفاهیم جدید برای سازماندهی توزیع شهر به شیوه ای پایدارتر برطرف کرد.


این مطلب را هم بخوانید: کاربرد کراس داکینگ در فرآیند زنجیره تامین


مدیریت بخش خصوصی/ دولتی توسط لجستیک هوشمند


در دنیایی با نوآوری‌های در حال تحول سریع و چالش‌های پیچیده برای مقامات دولتی، نیاز فزاینده‌ای به یک مدل حکمرانی مبتنی بر فرآیندهای تصمیم‌گیری برابر دولتی-خصوصی، به ‌ویژه هنگام توسعه و اجرای راه‌حل‌های لجستیک هوشمند نوآورانه وجود دارد. در گذشته؛ مقامات راه حل‌های بخش حمل و نقل خود را با توجه به نیازهای کسب و کار توسعه دادند. در حال حاضر، طرف‌های بازار می‌توانند راه حل‌های مناسب‌تری را به روشی مقرون به صرفه‌تر توسعه دهند.

 

مهمترین مسیرهای انتقال لجستیک هوشمند عبارتند از:

 

از نفوذ جمعی تا ترکیبی هوشمند از خدمات جمعی و فردی

از پوشش محلی/منطقه ای تا ملی برای ترافیک جاده ای/اطلاعات سفر و مدیریت ترافیک

از کسب و کار به دولت (B2G) تا تجارت به مصرف کننده (B2C) و کسب و کار به تجارت (B2B)

از مالکیت داده تا حداکثر باز و در دسترس بودن داده ها (عمومی و خصوصی)

از نظارت دولت گرفته تا همکاری و ائتلاف عمومی و خصوصی


مدل‌های کسب و کار قابل اجرا توسط لجستیک هوشمند

 

نوآوری‌های امیدوارکننده زیادی در زمینه لجستیک هوشمند وجود دارد. اغلب این فناوری در حال حاضر در دسترس است، اما چالش این است که مدل‌های تجاری قابل دوام را بر اساس همکاری در امتداد زنجیره ارزش محقق کنیم. مدل‌های تقسیم برابر هزینه‌ها و مزایا همچنان موضوع داغی است. ادغام داده های منبع باز عمومی و خصوصی؛ دومین راه حل توسعه امیدوارکننده است. تبادل داده‌های سفر و تدارکات بین شرکت‌ها و مقامات راه، هر دو طرف را قادر می‌سازد تا عملیات خود را بهبود بخشند. راه حل‌های لجستیک هوشمند همچنین ارتباطات جدیدی را بین متخصصان فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات لجستیک ایجاد می‌کند. شرکت‌های جدید و مبتنی بر فناوری اطلاعات وارد بازار LSP‌ها می‌شوند و می‌توانند هم به عنوان رقیب عمل کرده و هم با آن‌ها همکاری کنند.در واقع آن‌ها؛ نمونه‌هایی از دومی ابزارهای فناوری اطلاعات هستند که LSP را قادر می‌سازد تا در بخش‌های مختلف حمل و نقل، با یکدیگر همکاری کنند.


این مطلب را هم بخوانید: تفاوت بین حمل و نقل و لجستیک

 

لجستیک هوشمند و توزیع شهری


شرکت نیک آوازه؛ خدمات مشاوره ای را برای توزیع کارآمد و پایدار شهری مانند تحقیقات بازار، اسکن سریع، خدمات پیاده سازی و حمایت از سیاست گذاران ارائه می‌دهد.

یک سوال مهم این است که چگونه می‌توان فرصت‌هایی را که لجستیک هوشمند ارائه می‌دهد در برنامه‌های مربوط به اقدام عمومی منطقه ای یا محلی و همچنین در فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های خصوصی با موفقیت، پیاده سازی کرد. مشارکت ارائه دهندگان خدمات لجستیک و حمل و نقل یک عنصر حیاتی موفقیت در بسیاری از پروژه‌ها در این زمینه است. ترکیب نوآوری‌های لجستیک با دیدگاه‌های تجاری، بینش روشنی را در مورد آخرین پیشرفت‌ها و زمینه‌های مختلف، برابر می‌خواهد. شرکت نیک آوازه؛ دانش گسترده ای از لجستیک هوشمند دارد و در چندین شبکه بین المللی و پروژه‌های مربوط به تحرک هوشمند و لجستیک مشارکت داشته است. شرکت نیک آوازه می‌داند که چگونه در تقاطع سیاست‌های عمومی، بخش اجرا در کسب و کار عمل کند و می‌تواند این ترکیب را با موفقیت پیش ببرد.

و همچنین بخش لجستیک هوشمند؛ می‌تواند در موارد زیر کمک کند:

 

  • توسعه استراتژی لجستیک هوشمند منطقه ای
  • نظارت بر تحولات لجستیکی فعلی
  • تحلیل بازار
  • تهیه و اجرای ادغام لجستیک هوشمند در سیاست های ترافیکی و حمل و نقل شخصی
  • پیاده سازی سیستم‌های لجستیکی نوآورانه
  • آموزش و مربیگری کارکنان در زمینه لجستیک هوشمند
  • توسعه استراتژی لجستیک هوشمند منطقه ای
دسته بندی ها:لجستیک هوشمند

جدیدترین مقاله