logo
blog cover

مقایسه بین تکنولوژی ردیاب خودرو و جی پی اس موبایل

16 مهر 1400
نظارت تصویری
دیاگ آنلاین
تشخیص شتاب ناگهانی
تشخیص ترمز ناگهانی
تشخیص حمل با جرثقیل
ثبت وقایع تصویری
مدیریت راننده
مدیریت سرویس دوره ای ناوگان
مدیریت دما
اپلیکیشن راننده
اپلیکیشن تکنسین تعمیر و نگهداری
تشخیص مصرف سوخت
تشخیص تخلیه ناگهانی سوخت
مدیریت هزینه ها
تبلیغات محیطی
محدوده جغرافیایی
اشتراک گذاری متحرک
توزیع هوشمند کالا
مسیرچینی هوشمند پخش
اپلیکیشن دریافت سفارش
مدیریت نقاط توزیع
صدور بارنامه آنلاین و سراسری
سامانه باربری ها
ماموریت پرسنل
ماموریت حمل و نقل
اپلیکیشن پرسنل

مقایسه بین تکنولوژی ردیاب خودرو و جی پی اس موبایل

بر خلاف تصور عموم تکنولوژی ردیابی خودرو و ردیابی از طریق سیستم جی پی اس موبایل دو تکنولوژی کاملا مستقل و متفاوت هستند که دارای وجه اشتراک از نظر عملکردی هستند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه بین تکنولوژی ردیاب خودرو و موبایل بپردازیم.




تفاوت میان سیستم GPS و GPRS

همانطور که گفتیم اگرچه مشابهتی از نظر عملکرد میان این دو سیستم وجود دارد اما در حالت کلی دو سیستم با کارایی متفاوت هستند. سیستم ردیاب خودرو و سیستم ردیاب موبایل است. هر دوی این سیستم ها از جمله سیستم های مدیریتی و کنترلی هستند که کارایی متفاوتی داشته و عملکردهای مختلفی را به کاربر ارائه می دهند.

 GPS مخفف عبارت Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی است. اما GPRS مخفف عبارت General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی است. در واقع GPRS برای برای تماس ویدیویی ، دسترسی به ایمیل ، پیام رسانی چندرسانه ای و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم ردیاب GPS و چگونه کار می کند

سیستم ردیابی یا GPS در واقع یک سیستم ناوبری ماهواره ای است که اطلاعاتی از جمله زمان، مکان، موقعیت آب و هوایی و ... را در نقطه مورد نظر بیان می کند. جالب است بدانید که پشتیبانی این سیستم توسط وزارت دفاع دولت آمریکا انجام می گیرد. از سیستم ردیابی ابتدا برای اهداف نظامی استفاده می شد اما بعد از سال 1980 این کاربرد بسیار گسترده شده و با اهداف تجاری مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از این سیستم در همه نقاط جهان و به صورت 24 ساعته و در هر شرایط آب و هوایی امکانپذیر است.

برای استفاده از GPS نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. این امکان روی موبایل ها فعال شده است تا کاربران با استفاده از آن بتوانند از نقشه و اپلیکیشن های ردیاب قابل نصب روی موبایل استفاده کنند. همچنین سیستم های ردیاب کنترلل مجرمین نیز از همین نوع است. در کارهای تجاری برای کنترل فعالیت ویزیتورها و نمایندگان کسب و کار در موقعیت های جغرافیایی و مکانی گوناگون می توان از سیستم ردیاب موبایل استفاده کرد.

سیستم ردیاب GPRS و کاربردهای مختلف آن

برخلاف GPS که یک سرویس رایگان است استفاده از سیستم GPRS مستلزم صرفه هزینه است، چرا که GPRS از جمله خدمات ارزش افزوده ی است که توسط شرکت های ارائه دهنده سرویس ارتباطات استفاده می شود و امکان انتقال دسته های دیتا را در شبکه های 2G یا 3G امکان پذیر می کند.

اولین امکانی که GPRS برای کاربران فراهم می کند دسترسی دائمی به اینترنت است. خدمات دیگری چون ارسال ایمیل، ارسال و دریافت پیام های چند رسانه ای، استفاده از پیام رسان ها، و ارتباط نقطه به نقطه از طریق IP از جمله دیگر خدماتی است که در این سرویس ارائه می شود. مهمترین مزیت GPRS در مقایسه با GPS سرعت بالاتر آن است سرعت اینترنت در GPRS 56 کیلوبیت است این در حالی است که در GPS نهایت سرعت حدود 9.6 کیلوبیت است.

مقایسه میان سیستم ردیاب خودرو و موبایل

هر دو سیستم GPS و GPRS قابلیت استفاده به عنوان ردیاب خودرو یا موبایل را دارا هستند. همانطور که گفتیم در مقام مقایسه باید دید که سیستم ردیابی خودرو یا موبایل کدام یک از دو نوع سرویس معرفی شده است تا بتوان به خوبی در مورد کارایی آنها صحبت کرد.

برای این که بدانید کدام یک از فناوری های ارائه شده برای کاربرد مورد نظر شما بهتر است، باید اطلاعات کاملی که به آن نیاز دارید را بررسی کنید. به طور مثال چنانچه بخواهید کارمندان و ویزیتورهای خود را در حین انجام ماموریت ردیابی کنید و یا موقعیت و ساعت ورود و خروج آنها را به محل کار یا ماموریت کنترل کنید، ردیابی از طریق GPS موبایل برای این کار بهتر است اما در صورتی که خدمات گسترده تر از جمله ردیابی کالا یا خودرو، کنترل مصرف سوخت، کنترل مسیرهای رفت و آمد، سرویس های دوره ای و امنیت رانندگی مد نظر شما است بهتر است از سرویس های ردیاب خودرو استفاده کنید ( سیستم GPRS در این زمینه خدمات بیشتری ارائه می کند)

کدام یک از سرویس های ارائه شده بهتر و مقرون به صرفه تر است

GPS یک سیستم ردیابی مبتنی بر ماهواره است، این سیستم توسط ماهواره هایی کنترل می شود که به دور زمین می چرخند، اما GPRS را برج های موجود روی زمین کنترل می کنند. محدودیت هایی که GPRS دارد بسیار بیشتر از GPS است. شما در هر موقعیتی که باشید می توانید از سیستم GPS استفاده کنید. سیستم ناوبری GPS یکی از بهترین سیستم ها برای استفاده ناوبری است و خدمات GPRS بیشتر برای اعطای خدمات اطلاعاتی مبتنی بر موبایل فعالیت می کند.

شاید جالب باشد بدانید که یک GPS برای شروع به کار حداقل به 3 ایستگاه ماهواره و زمینی نیاز دارد. در صورتی که برای شروع به کار GPRS تنها یک ایستگاه زمینی مورد نیاز است.

از طرف دیگر سیستم های به کار رفته در موبایل بیشتر جنبه رهیابی دارند و شامل خدماتی چون : رهیابی لحظه ای، مسیریابی شخصی بدون کنترل و مدیریت موقعیت های مختلف، دریافت اطلاعات از سیستم GPS و انتقال اطلاعات لحظه ای است.

اما سیستم های به کار رفته در ناوبری خودروها شامل ردیابی در طول یک مدت زمان مشخص، مدیریت و کنترل خودرو از راه دور، کنترل سرعت و حرکت خودرو، قابلیت اتصال به تلفن همراه، انتقال اطلاعات به صاحب ردیاب در هر فاصله مکانی می شود.

جمع بندی نهایی

همانطور که گفتیم از هر دوی این سیستم ها می توان در حوزه موبایل و خودرو استفاده کرد. با این حال سیستم ردیابی خودرو یک سیستم بسیار کارآمدتر و پیچیده تر است که می تواند داده های زیادی از جمله ردیابی کالا یا خودرو، کنترل مصرف سوخت، کنترل مسیرهای رفت و آمد، سرویس های دوره ای و امنیت رانندگی را ارزیابی و کنترل کند، اما در سیستم های GPS موبایلی تنها امکاناتی مثل ثبت ساعت و موقعیت مکانی قابلیت کنترل دارند که در مورد شرکت های بزرگی چون شرکت های ترانزیت یا حمل و نقل بین المللی یا بین شهری چنین امکانی بسیار پیش پا افتاده و اندک است.


دسته بندی ها:مقایسه بین تکنولوژی ردیاب خودرو و جی پی اس موبایل

جدیدترین مقاله